Warszawska Szybka Kolej Miejska zapowiada, że w 2021 roku wprowadzi nowy, dynamiczny system wspierania eko-jazdy. Ma to dodatkowo zwiększyć oszczędności, uzyskane dzięki pierwszemu wdrożeniu eko-jazdy w 2018 roku.
W 2021 roku Szybka Kolej Miejska planuje rozpocząć pilotaż nowego, dynamicznego systemu wspierania eko-jazdy. Zakłada on wyposażenie tabletów, z których korzystają maszyniści w aplikację podpowiadającą kierującemu pojazdem, kiedy przyspieszyć i z jaką mocą, jak długo jechać z wykorzystaniem uzyskanej prędkości, kiedy rozpocząć hamowanie. Wymaga to m.in. uwzględniania profilowania tras i wytycznych związanych z rozkładem jazdy. Będzie to nowatorskie rozwiązanie z wykorzystaniem mechanizmów samouczącej się sztucznej inteligencji - zapowiada przewoźnik.
System eko-jazdy w Szybkiej Kolei Miejskiej został wprowadzony pod koniec 2018 roku. Statyczny system obserwacji jazdy oparty o odczyty z liczników poboru energii zamontowanych w pojazdach wykazał już znaczne oszczędności - zapewnia SKM. Co więcej, stosując "ecodriving" podczas jazdy redukcji ulega nie tylko pobór energii elektrycznej, ale także poziom emisji CO2, co przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego.
- W ciągu dwóch lat zaoszczędziliśmy ponad 6 000 MWh energii. Przyjmując, że jedno gospodarstwo domowe zużywa rocznie 2MWh energii, takie oszczędności mogłyby posłużyć do zasilenia ponad 3 000 domostw. To się przekłada na konkretne korzyści finansowe. W 2020 roku dzięki eco drivingowi zaoszczędziliśmy około 1,8 miliona złotych. Nasze wyliczenia pokazują, że w kolejnym roku możemy osiągnąć poziom nawet 2 milionów złotych. - mówi Alan Beroud, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej cytowany w komunikacie. Dodatkowo, ograniczyliśmy emisję CO2 o blisko 5 000 ton, a taka redukcja jest możliwa dzięki zasadzeniu 200 ha lasu. – dodaje.
Zdaniem przewoźnika, sukces projektu zależy nie tylko od wdrożenia nowego narzędzia do wspierania eko-jazdy, ale przede wszystkim od zaangażowania kluczowej grupy zawodowej, jaką są maszyniści. Udzielana przez nich informacja zwrotna na etapie pilotażu, pozwoli na doskonalenie przyjętych założeń. Każdy maszynista SKM, który jeździ zgodnie z zasadami eco drivingu, otrzymuje 10% kwoty, którą udało mu się zaoszczędzić dla spółki.
Wstępne analizy pokazują, że wprowadzenie dynamicznego systemu wspierania eko-jazdy pozwoli osiągnąć poziom około 2 milionów złotych oszczędności w skali roku. W związku z tym zarząd SKM zdecydował o powołaniu funduszu proekologicznego, który będzie finansował kolejne działania na rzecz energooszczędności i ochrony środowiska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.