Do Egiptu trafił pierwszy elektryczny zespół trakcyjny Desiro High Capacity. W najbliższych latach Siemens dostarczy do tego kraju jeszcze 93 takie pojazdy, a także kilkadziesiąt składów dużych prędkości oraz lokomotyw. Jest to największa w historii Egiptu pojedyncza inwestycja w kolej.
Desiro High Capacity to częściowo piętrowy elektryczny zespół trakcyjny (człony sterownicze są w nim jednopoziomowe). Choć maksymalna liczba członów wynosi 6, Egipt zamówił jednostki w konfiguracji czteroczłonowej. Ich prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Pojazdy zaprojektowano tak, by zapewnić maksymalną efektywność energetyczną – według producenta związana z tym redukcja emisji gazów cieplarnianych może wynosić nawet 70%.
Pierwszy egzemplarz przywieziono do Aleksandrii drogą morską pod koniec września. Producent planował rozpoczęcie dostaw dopiero w przyszłym roku, jednak – jak twierdzi portal „Egypt Today” – dostawę przyspieszono na prośbę władz Egiptu. Politykom zależało bowiem na zademonstrowaniu nowoczesnego pociągu podczas targów logistycznych TransMEA 2023, które odbyły się na początku października w Kairze.
Zamówienie 94 Desiro High Capacity do ruchu regionalnego jest tylko częścią ogromnego kontraktu taborowego. Do obsługi połączeń dalekobieżnych Siemens dostarczy 41 ośmiowagonowych EZT dużej prędkości Velaro (przystosowanych do rozwijania prędkości 230 km/h), a do pociągów towarowych – również 41 lokomotyw elektrycznych Vectron. Wszystkie wymienione pojazdy mają być utrzymywane przez producenta przez 15 lat.
Jak pisaliśmy, wart ponad 8 miliardów dolarów (po rozszerzeniu zakresu w maju ubiegłego roku) kontrakt obejmuje nie tylko dostawę taboru, ale również budowę ok. 2000 km linii kolejowych dużych prędkości. Ich sieć ma połączyć 60 ośrodków biznesowych, przemysłowych i turystycznych w Egipcie, zamieszkanych łącznie przez 90% jego obywateli. Linia Aleksandria – Ain Sokhna ma liczyć ok. 660 km długości, trasa Kair – Abu Simbel – ok. 1100 km, a Luksor – Hurghada – ok. 225 km. Powstały w ten sposób od zera system kolei dużych prędkości będzie szóstym co do wielkości na świecie.
Siemens Mobility dostarczy i zainstaluje na nich system sygnalizacji oparty na ETCS poziomu 2, a także system zasilania. Od tego samego producenta będą pochodziły produkty i platformy cyfrowe, mające optymalizować działanie pociągów, infrastruktury kolejowej i podsystemów w całej sieci. Jedna z nich – aplikacja Railigent – zostanie wykorzystana do kompleksowego zarządzania infrastrukturą i jej utrzymaniem w celu maksymalizowania dostępności. Całości dopełni budowa i wyposażenie ośmiu obiektów utrzymania taboru.