PKP Intercity zapowiedziało przywrócenie do ruchu składów serii ED74 i skierowanie ich do obsługi głównie połączenia Wrocław – Lublin. Jednak zamiast obsługi jednej trasy mogą pojechać różnymi „drogami żelaznymi”, przywracając kolej m.in. kilku miastom powiatowym położonym w środkowej i zachodniej części kraju. Wymagałoby to jednak zmiany krajowego planu transportowego.
Pojazdy ED74 będą naprawiane
W naszym serwisie informacyjnym można przeczytać o planowanej modernizacji i przywróceniu do ruchu wszystkich elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74. Pojazdy wyprodukowane w bydgoskiej Pesie mają wozić podróżnych głównie między Wrocławiem a Lublinem przez Lubliniec – Częstochowę – Tomaszów Mazowiecki – Radom. Pociągi mają kursować co 2 godziny. Uzupełnieniem omawianej oferty mają być połączenia przez Katowice, Zawiercie, Kielce i Radom. Nowa jakość zapewne zacznie obowiązywać w 2022 r., bo tyle potrwa przywrócenie do ruchu wszystkich składów ED74, o czym można przeczytać
tutaj.
Więcej pociągów na trasie Wrocław – Lublin
Zapowiadane podstawowe połączenie kolejowe łączące Wrocław z Lublinem wydaje się nową jakością, zwłaszcza w obecnej sytuacji braku jakichkolwiek połączeń bezpośrednich. Nastąpiło to po zamknięciu fragmentu linii nr 7 w celu jej modernizacji. Można zastanawiać się nad szczegółami zapowiedzianego rozwiązania (obsługa składami wagonowymi połączenia przez Kielce, gdzie wymagana jest czasochłonna zmiana kierunku jazdy), jednak największą zaletą wydaje się cykliczne kursowanie pociągów obsługujących połączenie. Przed rozpoczęciem prac na „Siódemce” PKP Intercity uruchamiała jedynie trzy pociągi między Wrocławiem a Lublinem – dwa przez Katowice i Kielce oraz jeden przez Ostrów Wielkopolski, Łódź i Warszawę.
PKP IC na nowym odcinku
Planowana oferta nie zostanie jednak skierowana na najkrótszą trasę, czyli Wrocław – Opole – Częstochowa – Kielce – Radom – Lublin. Zatem jeśli pociągi mają jeździć drogą w jakimś stopniu okrężną, to w kontekście zapewnienia dostępu do dalekobieżnej kolei pasażerskiej jak największej liczbie mieszkańców mniejszych miast oraz poprawy infrastruktury kolejowej wydaje się, że pociągi Wrocław – Lublin można skierować na różne trasy.
Zatrzymując się na chwilę przy proponowanej przez PKP Intercity trasie, skierowanie pociągów dalekobieżnych na odcinek Koluszki – Tomaszów Mazowiecki – Radom pozwoli przywrócić kolej dalekobieżną miastom (w tym powiatowym): Drzewica (niespełna 4 tys. mieszkańców, Przysucha (6,2 tys.) i przede wszystkim Tomaszów Mazowiecki (63,7 tys.). Są one położone na styku województw łódzkiego i mazowieckiego, gdzie obecna obsługa koleją regionalną ogranicza się do odcinków Radom – Przysucha i Tomaszów Maz. –Koluszki, a pociągów dalekobieżnych nie ma wcale.
Kolej dalekobieżna dla kolejnych powiatów
W kontekście przybliżania kolei dalekobieżnej tzw. „Polsce Powiatowej”, a także poprawy stanu technicznego linii nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny zasadne wydaje się przywrócenie pociągów na odcinek Katowice – Olkusz – Sędziszów. Pozwoliłoby to na obsługę stacji i przystanków położonych w miastach województw śląskiego i małopolskiego, takich jak Bukowno (10,3 tys), Dąbrowa Górnicza (121,9 tys. mieszkańców), Olkusz (36,6 tys.), Sławków (7,1 tys.) i Sosnowiec (206 tys. mieszkańców). Obecnie trasa ta obsługiwana jest w ruchu regionalnym (kilka par pociągów na dobę).
Warto rozważyć przywrócenie kolei dalekobieżnej odcinkowi Oleśnica (37 tys. mieszkańców) – Namysłów (16,3 tys.) – Kluczbork (24,1 tys.) – Lubliniec. Był on obsługiwany w ruchu dalekobieżnych w ubiegłym wieku. Z uwagi na obecny stan techniczny części linii nr 143 Lubliniec – Wrocław Popowice, przywrócenie połączeń byłoby zasadne przynajmniej po wykonaniu prac naprawczych, a lepiej po zrealizowaniu zakładanej inwestycji pn. „Prace na linii kolejowej nr 143 na odcinku Kluczbork – Oleśnica – Wrocław Mikołajów”, dla której PKP Polskie Linie Kolejowe zleciło już wykonanie dokumentacji projektowej.
Nie należy zapominać o połączeniu Lublin – Wrocław przez Warszawę, Łódź i Ostrów Wielkopolski, zlikwidowanym po całkowitym zamknięciu linii nr 7. Można byłoby jednak rozważyć pominięcie Warszawy, w zamian obsługując Radom i Tomaszów Mazowiecki i dalej wspomnianą trasą.
Konieczna zmiana planu transportowego
Wprowadzenie w życie połączeń Wrocław – Lublin dodatkowymi dwoma trasami wymagałoby zmiany „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym”. Obecnie obowiązujący dokument w scenariuszu podstawowym i pożądanym nie przewiduje uruchamiania połączeń międzywojewódzkich na odcinkach Kluczbork – Oleśnica i Sędziszów – Katowice. Trasa Tomaszów Mazowiecki/Radzice – Radom znalazła się natomiast w scenariuszu pożądanym. Zatem przywrócenie połączeń dalekobieżnych dla m.in. Namysłowa i Olkusza wymagałoby zmiany stosowanego rozporządzenia.