Według informacji „Rynku Kolejowego” z pasażerami obecnie jeździ już tylko jeden elektryczny zespół trakcyjny ED74, których PKP Intercity posiada 14 sztuk.
Obecnie elektrycznymi zespołami trakcyjnymi ED74 obsługiwana jest wyłącznie jedna para pociągów. To TLK Kinga relacji Warszawa – Kraków, przez Radom i Kielce. Do końca wakacji „Edyty” jeździły także jako TLK Cyryl z Krakowa do Poznania, jednak obecnie połączenie to realizowane jest przy pomocy lokomotywy elektrycznej i klasycznych wagonów. Na razie nie wiemy, w jaki sposób i czy w ogóle PKP Intercity będzie wykorzystywać te niespełna 10-letnie pojazdy od wejścia nowego rozkładu jazdy pociągów w grudniu 2018.
Jesienią 2017 z
apowiedziano powrót całej serii tych pojazdów na tory, po wyłonieniu wykonawcy naprawy poziomu P5 (głównej) i modernizacji. Te prace mają doprowadzić do eliminacji częstych problemów technicznych z tymi pociągami.
– Termin zakończenia realizacji całego projektu zamyka się w 2023 roku. Wyłonienie wykonawcy zostało podzielone na etapy. Został przeprowadzony dialog techniczny, następnie dialog konkurencyjny (
zgłosiła się do nich Pesa i Cegielski – dop. red.). Obecnie przygotowywane jest uruchomienie finalnego etapu postępowania – napisała Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity.