Organizacja pozarządowa z Chrzanowa chce, by jednostka ED73 stała się zabytkiem. Uniemożliwiłoby to jej kasację, którą zaplanowały już Przewozy Regionalne. Stowarzyszenie Stacja Chrzanów złożyło do konserwatora zabytków wniosek o wszczęcie postępowania w tej sprawie.
Niedawno
Przewozy Regionalne ogłosiły zamiar kasacji jednostki trakcyjnej ED73-001, jedynego wyprodukowanego egzemplarza tej serii. W ostatnich latach eksploatacji był on wykorzystywany przez łódzki oddział spółki. Zespół trakcyjny kursował głównie na trasie Łódź – Warszawa. Po awarii przewoźnik miał problem ze znalezieniem podmiotu, który naprawiłby nietypowy pojazd, i ostatecznie przeznaczył go na złom.
Pojazd stosunkowo młody, ale unikatowyDo fizycznej likwidacji może jednak nie dojść. Jak poinformowało bowiem dziś stowarzyszenie Stacja Chrzanów, organizacja wysttąpiła do Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z wnioskiem o wpisanie do rejestru ruchomych zabytków pojazdu ED73-001. – W momencie wszczęcia postępowania w sprawie wpisu zabytku do rejestru do dnia, kiedy decyzja stanie się ostateczna, zgodnie z zapisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami zabrania się prowadzenia działań, które mogłyby prowadzić do zniszczenia zabytku – czytamy w informacji prasowej przysłanej nam przez organizację (postępowanie to wszczyna konserwator).
– Wierzymy, że stosunkowo młody wiek pojazdu nie będzie rzutował na brak uznania go zabytkiem techniki – czytamy w piśmie do konserwatora podpisanym przez Krzysztofa Brandysa, prezesa zarządu Stowarzyszenia Stacja Chrzanów. Powołuje się on tu na przypadki wpisania przed dwoma laty do rejestru zabytków pojazdów spalinowych serii SA104 z 1995 r. i SA102 z 1996 r. ED73 wyprodukował wrocławski Pafawag w roku 1997.
Koniec eksploatacji prototypów z lat 90. Przywołanie przykładów innych pojazdów wyprodukowanych w polskich zakładach kolejowych w latach 90. zeszłego stulecia wydaje się w tym przypadku bardzo uzasadnione. Seria ED73 miała być bowiem dla ruchu dalekobieżnego średniego zasięgu tym, czym dla linii lokalnych pierwsze szynobusy: szansą na rozwój w dobie rozpoczynających się gwałtownych ograniczeń. Tak SA104 i SA102, jak i ED73 pozostały jednak wyłącznie krótkoseryjnymi prototypami, które nie zatrzymały lawiny cięć w rozkładach jazdy.
Stowarzyszenie Stacja Chrzanów istnieje od trzech lat. – Prowadzimy działania zmierzające m.in. do ochrony dziedzictwa i historii kolei poprzez inicjowanie prac i aktywności w dziedzinie ochrony zabytków kolejnictwa – deklaruje stowarzyszenie.