Łódzki urząd marszałkowski nie jest już właścicielem nieużywanej od pięciu lat jednostki serii ED59. Prototypowy egzemplarz nie będzie już więc wykorzystywany do obsługi tras regionalnych wybiegających z Łodzi. Dawniej można było spotkać ten zespół trakcyjny m.in. na linii do Skierniewic.
Na naszych łamach
wielokrotnie przyglądaliśmy się sprawie jednostki ED59-01. Jedyny wyprodukowany egzemplarz tego typu był do niedawna eksploatowany przez Polregio (wówczas działające jeszcze pod starą nazwą Przewozy Regionalne) na terenie województwa łódzkiego. „Acatus”, bo pod taką handlową nazwą oferowany był ów zespół trakcyjny, pozostawał własnością samorządu regionalnego, który zakupił go w 2006 r. od producenta, bydgoskich zakładów Pesa.
Samorząd zapowiadał wcześniej remont pojazdu Eksploatacja składu była jednak trudna, na co wpływ miał zwłaszcza jego prototypowy charakter. Brak większej liczby egzemplarzy serii skutkował problemami w pozyskaniu części zamiennych, więc drobne awarie eliminowały pojazd z ruchu na długie miesiące lub lata. Sprawę dodatkowo komplikowało jedynie czasowe dopuszczenie zespołu trakcyjnego do ruchu wydane przez Urząd Transportu Kolejowego na okres dziesięciu lat.
Po wygaśnięciu tzw. świadectwa typu w 2016 r. ED59 został więc odstawiony, a potem przetranportowany do zakładów Pesy w Bydgoszczy. Tam nie rozpoczęto jednak koniecznych napraw i nowego procesu certyfikacji. Dwa lata temu nowy zarząd województwa łódzkiego zapowiedział, że będzie prowadzić negocjacje z producentem jednostki w sprawie warunków cenowych modernizacji. Te nie zakończyły się jednak sukcesem, przynajmniej jeśli za jedyny pozytywny finał rozmów uznalibyśmy ostateczne zlecenie prac.
Jednostkę odkupił jej producent Jak poinformował nas bowiem samorząd, nie jest on już właścicielem „Acatusa”. – Pojazd został na mocy porozumienia i umowy wykupiony przez producenta, firmę Pesa Bydgoszcz – wskazał Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Najprawdopodobniej zespół trakcyjny nie pojawi się więc już ponownie na trasach regionalnych województwa łódzkiego.
ED59 był pierwszym pojazdem kolejowym kupionym przez władze województwa łódzkiego. W czasie, gdy inne regiony inwestowały głównie w zakup małych pojazdów spalinowych, UMWŁ rozpoczął proces wymiany taboru obsługującego trasy zelektryfikowane, bo w województwie łódzkim ruch prowadzony jest niemal wyłącznie po takich liniach. Pierwszy krok na drodze do unowocześnienia floty nie przyniósł jednak przełomu. Aż do 2014 r., gdy działalność przewozową rozpoczęła Łódzka Kolej Aglomeracyjna, inwestowano głównie w modernizacje jednostek EN57.