Jak zwiększyć rolę kolei w przewozach między Polską a Niemcami? Jakie problemy blokują wykorzystanie potencjału komunikacji szynowej? To tylko niektóre zagadnienia poruszane podczas konferencji zorganizowanej przez Forum Kolejowe RBF we współpracy z VBB i Partnerstwem Odra. Dzięki aktywizacji działań RBF zdobył nowych członków – w szeregi Forum Kolejowego wstąpiły firmy Strabag Rail Polska i Transprojekt Gdański.
Zorganizowana w przeddzień targów InnoTrans w Berlinie przez Forum Kolejowe Railway Business Forum we współpracy z VBB i Partnerstwem Odra konferencja nt. przyszłości przewozów kolejowych między Polską i Niemcami została szeroko zrelacjonowana w informacjach prasowych partnerów konferencji oraz Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji (WPHiI) Ambasady RP w Niemczech.
VBB podkreśla, że wielu pasażerów planowałoby podróż koleją między Niemcami a Polską znacznie częściej niż dotychczas, gdyby oferta w tych relacjach była bardziej atrakcyjna. Niewydolna infrastruktura, a często nietrafiona oferta sprawiają, że potencjał gospodarczy i środowiskowy połączeń transgranicznych nie jest właściwie wykorzystany. Dlatego konferencja z udziałem przedstawicieli rządu, przemysłu i biznesu z obu krajów stała się ważnym miejscem wymiany poglądów na temat likwidowania barier i możliwości poprawy polsko-niemieckich połączeń kolejowych.
Partnerstwo Odry, dostrzegając związki konferencji z rozpoczynającymi się targami InnoTrans i 10-leciem Polski w Unii Europejskiej, docenia obecność wysokiego szczebla reprezentantów z Polski i Niemiec. Zwraca uwagę na wyzwania, jakie stoją przez oboma państwami wobec rozwiązywania problemów w kolejowych przewozach transgranicznych między Polską i Niemcami.
WPHiI w obszernej relacji z przebiegu konferencji wyeksponował te wystąpienia, które omawiały m.in. dotychczasowe efekty spotkań zarządców infrastruktury i przewoźników obu państw. W efekcie tych spotkań udało się m.in skrócić czas oczekiwania na przygotowanie rozkładów jazdy przez modelowe połączenie systemów transgranicznych. Dalsze wspólne prace mają skupiać się na zwiększeniu liczby bezpośrednich połączeń, atrakcyjnych ofertach biletowych, wyższej jakości świadczonych usług, lepszej informacji oraz przyspieszeniu i zwiększeniu częstości kursowania pociągów. Przedstawiono także, odnosząc się do wystąpień ekspertów, stan prac nad regulacjami unijnymi w zakresie pakietów kolejowych i przypomniano o potrzebie szybkiej ratyfikacji polsko-niemieckiej umowy o współpracy ws. komunikacji kolejowej podpisanej prawie dwa lata temu. Jako podstawowe problemy polsko-niemieckiej sieci kolejowej wymieniono długi czas podróży, wysokie koszty przejazdów, niską częstotliwość kursów, nieprzejrzystą strukturę rynku, niekorzystne narodowe priorytety inwestycyjne oraz brak równowagi w inwestycjach w kolei i drogi. Jednocześnie dostrzeżono wzrost tempa budowy i elektryfikacji na wielu odcinkach, korzystny prosty przebieg tras nie wymagający większy nakładów finansowych i czasowych oraz duże wsparcie ze strony Unii Europejskiej.
WPHiI zamieścił także informację o zorganizowanym przez Railway Business Forum przy współpracy z Klastrem Kolejowym KNRBB i WPHiI spotkaniu Polish-German Railway Business Evening (Polsko-Niemieckim Wieczorze Biznesu Kolejowego) w Muzeum Techniki w Berlinie. Przypomnijmy, że gospodarzem Wieczoru była firma Track Tec, a partenerami – Bombardier Transportation Polska i CTL Logistics.
Przejawiana na różnych polach aktywizacja działalności RBF zdobywa nowych członków Forum. Do RBF wstąpiły dwie kolejne firmy: Strabag Rail Polska i Transprojekt Gdański.