Pociąg EuroCity „Wawel”, kursujący dawniej z Krakowa do Hamburga, obecnie odjeżdża z Wrocławia Głównego. Relacja składu ma ulec zmianie ale by to się stało, konieczne jest ukończenie prac w ramach tak zwanej protezy koniecpolskiej. Częstochowa uzyska tym samym połączenie międzynarodowe do Niemiec.
EuroCity „Wawel” to pociąg, który z założenia miał kursować z Krakowa Głównego do Hamburga, przez Berlin. Zły stan infrastruktury kolejowej a co za tym idzie mało atrakcyjne czasy przejazdu z Krakowa w kierunku Niemiec poskutkowały skróceniem relacji EC „Wawel” do Wrocławia. Pomimo zmiany, skład nie zmienił nazwy co od początku sugerowało powrót pociągu do Krakowa.
By to nastąpiło, czas jazdy pociągu musi być choć w pewnym stopniu korzystniejszy lub zbliżony do tego oferowanego przez przewoźników autobusowych. Obecnie nie jest to możliwe ze względu na opóźnienie modernizacji linii Katowice – Kraków. Rozwiązaniem ma być oddanie do eksploatacji linii kolejowych remontowanych w ramach protezy koniecpolskiej, która umożliwi pociągom z Warszawy do Wrocławia ominięcie Katowic i skrócenie czasu podróży w tej relacji do około trzech i pół godziny.
Proteza koniecpolska może stać się również alternatywną trasą dla EC „Wawel”. – EC „Wawel” powróci do Krakowa, kiedy proteza koniecpolska zostanie na tyle przygotowana, byśmy mogli pojechać z Wrocławia, przez Opole, Częstochowę do Krakowa. Wówczas mamy w planach powrót pociągu EuroCity „Wawel” do Krakowa – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
W najbliższym czasie ulegnie zmianie zestawienie pociągu. Prezes PKP Intercity potwierdził, że pociąg ten w całości będzie się składał z wagonów polskiego przewoźnika. Nie jest oczywiste kiedy EC „Wawel” powróci do Krakowa, jednak można przypuszczać, że nastąpi to dopiero w kolejnej edycji rozkładu jazdy, czyli w grudniu 2014 roku, po zakończeniu robót remontowych w ramach wspomnianej protezy koniecpolskiej. Według wstępnych i nieoficjalnych obliczeń, czas przejazdu najszybszego połączenia z Krakowa Głównego do Wrocławia Głównego przez protezę koniecpolską mógłby wynieść około 2,5h.
- Pojawił się błąd. Oczywiście czas 2h30min dotyczy odcinka Kraków- Opole. Zakładany czas z Krakowa Głównego do Wrocławia Głównego to około 3h10min. Realizacja - grudzień 2014 - poinformował Piotr Malepszak, pełnomocnik zarządu PKP PLK.