– Głównym obszarem wsparcia Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce w tym roku będzie infrastruktura drogowa i kolejowa oraz projekty energetyczne – deklarują szefowie EBI, którzy w Warszawie podsumowali miniony rok i przedstawili plany na najbliższe miesiące. Bank będzie angażował się również przygotowanie pakietu inwestycyjnego, który ma pomóc ukraińskiej gospodarce.
EBI finansuje projektu w 160 krajach, lecz 90 procent kredytów jest udzielanych dla państw członkowskich Unii Europejskiej. Kolejne 10 procent trafia przede wszystkim do krajów sąsiedzkich, głównie Ukrainy. Prezes EBI, Werner Hoyer powiedział, że większość środków przeznaczonych jest na wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw.
Podczas spotkania wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Laszlo Baranyay podsumował projekty finansowane przez bank w Polsce w minionym roku. Wsparcie zostało przeznaczone głównie na rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej, projekty badawcze i naukowe oraz inwestycje w sektorach małych i średnich przedsiębiorstw.
Wiceprezes wskazał na istotne zwiększenie środków dla Polski, które w 2013 roku wyniosły prawie 5,7 mld euro, co stanowi 30-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2012. Baranyay wyraził też nadzieję, że tak rekordowe wsparcie zostanie dobrze wykorzystane.
Wiceprezes EBI nie podał kwot kredytów zaplanowanych dla naszego kraju w bieżącym roku, ale przyznał, że ich wysokość znacznie wzrośnie. Pieniądze zostaną przeznaczone na inwestycje drogowe, kolejowe, energetykę oraz rozszerzenie współpracy z polskimi przedsiębiorcami.
Niektóre kredyty już zakontraktowano. Polska jest największym beneficjentem kredytów EBI wśród państw członkowskich UE, które przystąpiły do Unii Europejskiej od 2004 roku. Jest również szóstym wśród wszystkich krajów otrzymujących wsparcie z EBI.
Podczas konferencji poruszono także kwestię pomocy finansowej dla Ukrainy. – Będziemy wspierać szerzej – zapewniał Werner Hoyer. Jak zauważył, Kijów jest już odbiorcą takiej pomocy od 2007 roku w wysokości 2 mld euro. pieniądze zostały przeznaczone m. in. na transport, energetykę oraz sektor prywatny (głównie MŚP).