Europejski Bank Inwestycyjny ogłosił dziś zwiększenie pożyczki dla PKP Intercity na zakup szybkich pociągów Pendolino o 120 milionów euro. W styczniu po wątpliwościach Komisji Europejskiej wskaźnik dofinansowania wartego 2,7 mld złotych projektu z funduszy unijnych spadł z 50 do 25 procent.
W połowie 2011 r. PKP Intercity podpisało kontrakt z francuskim producentem taboru – firmą Alstom, na dostawę 20 składów zespołowych typu Nuovo Pendolino. Wartość umowy obejmującej również budowę zaplecza technicznego oraz koszt utrzymania pociągów przez 17 lat to ok. 665 mln euro (ok. 2,7 mld zł). Składy mają rozpocząć kursowanie w 2014 r. i rozpędzać się do 200 km/godz. Początkowo inwestycja miała być sfinansowana po połowie ze środków unijnych, oraz kredytu udzielonego PKP Intercity przez Europejski Bank Inwestycyjny.
Urzędnicy z Brukseli zarzucili jednak polskiemu rządowi, że poprzez umowę PSC zamierza zastosować niedozwoloną w Unii Europejskiej pomoc publiczną. Po wielu próbach kompromisu zdecydowano o zmniejszeniu dofinansowania unijnego. Dzisiaj Europejski Bank Inwestycyjny poinformował o zgodzie na zwiększenie kredytu na zakup pociągów z 224 do 342 milionów euro, co jest bardzo ważne w kontekście wciąż „niedopiętego” finansowania projektu.