Modernizacja wschodniego odcinka magistrali E20 łączącej granice z Niemcami i z Białorusią miała zakończyć się trzy lata temu. Prace będą jednak toczyć się jeszcze przez ok. pół roku. Jedna z najbardziej opóźnionych inwestycji na polskiej sieci kolejowej zmierza wreszcie do końca.
Modernizacja linii kolejowej nr 2 pomiędzy Białą Podlaską a Terespolem
prowadzona jest z bardzo dużym opóźnieniem. Pierwotnie kompleksowa przebudowa tego bardzo ważnego w kontekście towarowego ruchu międzynarodowego fragmentu europejskiego korytarza E20 miała zakończyć się w sierpniu 2020 r. Zarządca infrastruktury
nie przedstawił wówczas nawet orientacyjnej zaktualizowanej daty finalizacji prac, ale rok później przyznał, że roboty nie zostaną odebrane wcześniej niż w czwartym kwartale 2021 r.
Roboty dodatkowe i problemy wykonawcy
Nawet to założenie okazało się jednak zdecydowanie zbyt optymistyczne, bo trasa nie została w pełni otwarta do tej pory. – Planowany termin zakończenia robót dla zadania Modernizacja linii kolejowej E20 Siedlce – Terespol, etap III: LCS Terespol to czwarty kwartał 2023 r. – mówi dziś Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Tłumaczy on, że na bardzo duże opóźnienie wpłynęła konieczność realizacji dodatkowych prac związanych z niezidentyfikowanymi na etapie projektowania kolizjami z infrastrukturą podziemną.
Wydaje się przy tym, że źródeł poślizgu było więcej. W 2021 r. PKP PLK wprost informowały bowiem, że na tempo robót bezpośredni wpływ miała wówczas kondycja wykonawcy inwestycji (Trakcja SA). Dotychczas udało się zakończyć kompleksowe modernizacje stacji Biała Podlaska, Małaszewicze i Terespol. –
Zbudowano także nowy przystanek Biała Podlaska Wschodnia – wskazuje nasz rozmówca. W Małaszewiczach powstało zaś połączenie z infrastrukturą należącą do Cargotoru wykorzystywaną w międzynarodowym przewozie towarów. Do zakończenia zadania wciąż jednak sporo brakuje.
PLK czekają na nowy LCS
Przede wszystkim nie zostało otwarte nowe lokalne centrum sterowania (LCS) Terespol, które ma przejąć zarządzanie ruchem na całym obszarze. Wykonawca miał według relacji Karola Jakubowskiego zobowiązać się do uruchomienia LCS do końca tego roku. W tym samym czasie mają powstać drogi dojazdowe do nowego przystanku w Białej Podlaskiej. Zmodernizowany ma zostać też przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Gruntowej w tym mieście. – Na szlakach Biała Podlaska – Małaszewicze i Małaszewicze – Terespol zostaną też zabudowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym na przejazdach kategorii A, prowadzone będą także prace porządkowe – usłyszeliśmy.
– Prace na linii kolejowej nr 2 pozwolą na zwiększenie przepustowości – zapowiadają służby prasowe zarządcy infrastruktury. Pomiędzy Małaszewiczami a Terespolem, a także na obu tych stacjach i w obrębie stacji Biała Podlaska dopuszczalna prędkość ma przy tym zostać zwiększona do 160 km/godz. Do granicznej stacji mają też móc dojeżdżać dłuższe i cięższe składy towarowe.