Wciąż nie zakończyły się wszystkie prace realizowane w ramach modernizacji magistrali E20 pomiędzy Swarzędzem i Sochaczewem. Mocno opóźniona modernizacja wciąż toczy się przede wszystkim w Kutnie. Nie jest bowiem całkowicie gotowy nowy system sterowania ruchem kolejowym.
Modernizacja magistrali E20 jest jedną z najmocniej opóźnionych inwestycji kolejowych w skali kraju. Prace realizowane między aglomeracjami warszawską i poznańską miały bowiem zakończyć się już ok. trzy lata temu. Sześcioletnia przebudowa wciąż nie została jednak sfinalizowana.
Finał jest blisko, ale sterowanie wciąż niegotowe
Informacje dotyczące postępu robót, jakich udziela zarządca infrastruktury, są co do zasady zbieżne z tymi, jakie w odpowiedzi na interpelację poselską przedstawiło niedawno Ministerstwo Infrastruktury. – Zasadnicze prace na odcinku Sochaczew – Swarzędz zostały już zakończone – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że na obszarze podlegającym lokalnemu centrum sterowania (LCS) Łowicz obejmującym fragment Sochaczew – Żychlin nie są prowadzone już żadne roboty, które miałyby wpływ na ruch kolejowy.
– Trwają natomiast prace porządkowe, usuwanie usterek oraz montaż ostatnich ekranów akustycznych – relacjonuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Znakomita większość robót została sfinalizowana także na sąsiednim obszarze LCS Kutno. Już w 2020 r. zakończyły się natomiast roboty obejmujące zachodni odcinek trasy (okolice Konina).
Mimo postępów nie został natomiast dotrzymany kolejny, mocno przesunięty względem pierwotnego harmonogramu termin finalizacji robót w zakresie sterowania ruchem w Kutnie. Prace te miały zakończyć się w 2023 r., a dodatkowy poślizg sięga kilku tygodni. – Zakończenie robót związanych z nowym systemem sterowania ruchem kolejowym w zakresie LCS Kutno planowane jest w pierwszym kwartale tego roku – usłyszeliśmy od naszego rozmówcy.
Ekspresy do Berlina wciąż na objeździe
Choć aktualnie opóźnione prace nie skutkują komplikacjami w ruchu pasażerskim, należy podkreślić, że minione sześć lat przyniosło utrudnienia nie tylko podróżującym po magistrali, ale i po liniach przyległych. Długotrwała komunikacja zastępcza funkcjonowała w różnych okresach na trasach z Kutna do Łodzi i Płocka czy z Łowicza do Łodzi i Skierniewic.
Dodajmy, że część pociągów dalekobieżnych jadących z Łowicza do Warszawy, przede wszystkim międzynarodowe kursy PKP Intercity z Berlina, wciąż kierowana jest trasą okrężną przez Skierniewice. – Pociągi te jadą krócej niż trasą przez Sochaczew ze względu na budowę skrzyżowania dwupoziomowego w Teresinie – tłumaczy Rafał Wilgusiak. To inwestycja niewchodząca w skład dużego projektu modernizacji magistrali E20. W rejonie powstającego wiaduktu ruch prowadzony jest po jednym torze, wprowadzone zostało też ograniczenie prędkości do 20 km/godz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.