PKP Intercity poinformowało o tym, kto wziął udział w dialogu technicznym dotyczącym przyszłej dostawy piętrowych zestawów push-pull dla PKP Intercity.
[sprostowanie]
Jak poinformowało PKP Intercity informacje opublikowane na łamach portalu rynek-kolejowy.pl dotyczą ubiegłorocznego dialogu technicznego w ramach którego producenci przedstawili PKP Intercity możliwe rozwiązania techniczne i konfiguracje pojazdów piętrowych typu push-pull. Natomiast obecnie prowadzone jest postępowanie zakupowe w ramach wszczętego dialogu konkurencyjnego. Przedsięwzięcie to jest na początkowym etapie składania wniosków o udział w postępowaniu. Informacje o tym etapie postępowania zostaną przekazane po jego zamknięciu.
Kto zgłosił się do dialogu technicznego?
Przetarg na dostawę 38. siedmiowagonowych piętrowych zestawów push-pull i 45. lokomotyw dla nich, rozpisany został połowie lipca 2021 i toczy się w trybie dialogu konkurencyjnego. W czasie dialogu technicznego (prowadzonego w 2020 roku) swoje propozycje zgłaszali:
- Newag
- Stadler Polska
- Pesa Bydgoszcz
- H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (tym razem bez chińskiego partnera, jak w przypadku przetargu na wielosystemowe lokomotywy, o czym piszemy tutaj)
- Siemens Mobility
- CRRC Zhuzhou Locomotive Co.
- CRRC ZELC Verkehrstechnik GmbH z siedzibą w Wiedniu (ta chińska spółka odpowiada za planowaną dostawę piętrowych ezt dla Westbahn)
- Bombardier Transportation Polska
- Skoda Transportation (opisywaliśmy zestaw push-pull, który ten producent dostarczył dla DB)
W wyniku dialogu technicznego PKP Intercity zdecydowało się podtrzymać część zakupu składów push-pull, nie dopuszczając opcji dostawy np. piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Lista podmiotów, która wzięła udział w ubiegłorocznym dialogu została opublikowana dopiero 18 sierpnia 2021. Jak czytamy, stało się to "celem zagwarantowania, że w postępowaniu nie dojdzie do zakłócenia konkurencji". Producenci zostali poproszeni o wypełnienie specjalnych ankiet, dotyczących wstępnie proponowanego taboru. Tylko firmy chińskie tego nie uczyniły.
Dialog konkurencyjny (a nie techniczny, który zakończył się przed ogłoszeniem obecnego, wiążącego postępowania) z potencjalnymi wykonawcami będzie trwał przez sierpień i wrzesień 2021. Zaproszenie do składania ofert ma być wysłane do producentów w połowie października 2021, składanie ofert ma się zakończyć z końcem roku. Optymistycznie zakładając rozstrzygnięcie postępowania ma mieć miejsce na początku 2022 roku.
Więcej na temat przetargu
piszemy tutaj.