Ostatnie trzy lata przyniosły bardzo radykalny spadek liczby pociągów przekraczających granicę polsko-rosyjską. W jej rejonie nie są też prowadzone żadne większe prace infrastrukturalne. Planowane inwestycje będą zaś skutkować przede wszystkim zwiększeniem parametrów technicznych odcinków krajowych.
Niedawno informowaliśmy na naszych łamach o
spadku liczby pociągów przekraczających granicę polsko-białoruską. Zmniejszenie liczby składów towarowych jest związane przede wszystkim z sankcjami nałożonymi po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Dotyczą one z jednej strony możliwości wwozu rosyjskich towarów, w tym paliw, na teren Unii Europejskiej, a z drugiej –
ograniczeń w tranzycie nakładanych przez Federację Rosyjską.
Jeden pociąg co drugi dzień
Wpływ sytuacji geopolitycznej i restrykcji w handlu na ruch kolejowy jest jeszcze wyraźniejszy na granicy polsko-rosyjskiej. Jak wynika z danych krajowego zarządcy infrastruktury, w ciągu trzech ostatnich lat liczba pociągów przekraczających granicę z Obwodem Królewieckim spadła przeszło dziesięciokrotnie. O ile w 2022 r. było ich średnio 5,5 dziennie, w 2024 r. już tylko 1,3, a w 2025 r. – zaledwie 0,5.
Oznacza to, że na wszystkich liniach łączących Polskę z Rosją odprawiany jest w sumie jeden pociąg towarowy co drugi dzień. Statystyki te obejmują przejście Braniewo – Mamonowo (linie normalnotorowa 204/297 i szerokotorowa 217/598) oraz Skandawa – Żeleznodorożnyj (linia 353/599). W żadnym z tych punktów od lat nie są odprawiane pociągi pasażerskie.
PKP PLK nie zaniechały prac utrzymaniowych
– Na liniach kolejowych prowadzących do Obwodu Królewieckiego przez Braniewo w 2024 r. wykonano wyłącznie prace utrzymaniowe – mówi Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W tym roku planowane są natomiast roboty inwestycyjne, ale obejmą one odcinki linii 204 wykorzystywane niemal wyłącznie w przewozach krajowych. Pomiędzy Malborkiem a Elblągiem wymieniona ma zostać całkowicie nawierzchnia torowa.
– Jest to pierwszy etap prac, które umożliwią zwiększenie prędkości pociągów ze 120 do 160 km/h – zapowiada nasz rozmówca. W 2026 r. zmodernizowane mają zostać urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz sieć trakcyjna. Pociągi mają kursować ze zwiększoną szybkością pod koniec przyszłego roku. Trwa też
modernizacja krajowego odcinka linii 38, prowadzącej do przejścia Głomno – Bagrationowsk. Samo przejście od lat pozostaje jednak niewykorzystane.