Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dyżurni PLK uwolnieni od zarzutów. Dwa pociągi były na jednym torze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dyżurni PLK uwolnieni od zarzutów. Dwa pociągi były na jednym torze
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Jak poinformowała Polska Agencja Prasowa, prokuratura umorzyła śledztwo, w którym zarzuty sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu kolejowym usłyszało dwóch dyżurnych ruchu ze stacji Koszalin i Nosówko.

Niebezpieczne zdarzenie miało miejsce 19 sierpnia 2021 r. na jednotorowej linii 202 pomiędzy stacjami Koszalin – Białogard. Wówczas to dwa pociągi TLK, relacji Szczecin Główny – Olsztyn Główny oraz Olsztyn Główny – Szczecin Główny, zatrzymały się naprzeciw siebie w odległości 400 metrów. Oba składy były pełne, łącznie znajdowało się w nich około 500 pasażerów.

Maszyniści obu lokomotyw, do momentu zauważenia swoich elektrowozów w okolicy miejscowości Dunowo, mieli prowadzić pociągi z prędkością 40 km/h. To prawdopodobnie uchroniło ich przed tragedią. Dlaczego jechali tak wolno na szlaku, gdzie można prowadzić pociąg z prędkością 120 km/h?

– Dyżurni ruchu przekazali maszynistom pociągów informację o tym, że nastąpiła awaria, że muszą zachować szczególną ostrożność i stosować się do instrukcji kolejowej. – Ta zobowiązywała do zmniejszenia prędkości pociągu do 40 km/h i uważnego obserwowania toru, by w razie zagrożenia móc ewentualnie zatrzymać maszynę w bezpiecznej odległości – powiedział mediom rzecznik Prokuratury Okręgowej w Koszalinie Ryszard Gąsiorowski.

Nie było łączności, dyżurni rozmawiali przez komórki

– To zdarzenie z 19 sierpnia 2021 r., to była sytuacja nietypowa. Doszło do awarii automatyki kolejowej, awarii łączności, w związku z tym obaj dyżurni ruchu przeszli na łączność komórkową. Oni taką łączność nawiązali, ale ich rozmowy nie były już rejestrowane. Ich odtworzenie było niemożliwe – poinformował Gąsiorowski. – Nie można więc ustalić, komu należy przypisać winę, że pociągi znalazły się na jednym torze, jadąc wprost na siebie – ocenił. To bardzo niebezpieczna sytuacja, a efekty braku skuteczne kolejowej, pozakomórkowej łączności poznaliśmy już w 2010 roku, gdy doszło do katastrofy w Korzybiu, gdzie rannych było 37 osób.

24 sierpnia 2021 roku Prokuratura Rejonowa w Koszalinie przedstawiła obu dyżurnym (z Nosówka i Koszalina) zarzuty sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym w transporcie kolejowym Obaj nie przyznali się do winy, a teraz śledztwo umorzono, w związku z czym zdjęto z nich zarzuty.

W środę prok. Gąsiorowski powiedział, że po blisko półtora roku od wszczęcia śledztwa, w którym kluczowa była uzyskana opinia biegłego z zakresu ruchu kolejowego, postępowanie zostało umorzone przez Prokuraturę Rejonową w Koszalinie. Dla obu dyżurnych ruchu oznacza to uwolnienie ich od stawianych wcześniej zarzutów.

"Katastrofy być nie mogło"

– Biegły uznał, że w tej konkretnej sytuacji nie było zagrożenia, by katastrofa w ruchu kolejowym mogła się ziścić. Maszyniści mieli wiedzę o awarii, zastosowali się do instrukcji i pociągi wyhamowały – powiedział Gąsiorowski.

– Nie można więc ustalić, komu należy przypisać winę, że pociągi znalazły się na jednym torze, jadąc wprost na siebie – ocenił. Umorzenie śledztwa nie jest prawomocne.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5