Partnerzy serwisu:
Biznes

Dyżurni piszą do premiera ws. wypowiedzenia PUZP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
07-07-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP, 7 lipca 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Dyżurni piszą do premiera ws. wypowiedzenia PUZP
Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP wystosował do premiera Donalda Tuska list, w którym proszą wpłynięcie na Zarząd Związku Pracodawców Kolejowych w sprawie wypowiedzenia Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy

Poniżej publikujemy treść listu:

Szanowny Panie Premierze,

Zdajemy sobie sprawę, że nasz list jest jednym z, wielu jakie Pan otrzymał w ostatnim czasie po wypowiedzeniu przez Związek Pracodawców Kolejowych Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy obowiązującego w spółkach Grupy PKP.

Jednak Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP zrzeszający kilka tysięcy pracowników bezpośrednio odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu kolejowego w Polsce czuje się w obowiązku poinformować o skutkach i konsekwencjach tej decyzji ZPK.

Liczymy, że przedstawione przez nas argumenty pozwolą Panu na wyciągnięcie wniosku, że nasze stanowisko jest nie tylko przejawem determinacji działań w obronie mających już kilkudziesięcioletnią historię - praw Polskich Kolejarzy, lecz także wynika z troski o tę część społeczeństwa i przemysłu, która na co dzień korzysta z transportu kolejowego w naszym kraju.

Same przyczyny wypowiedzenia PUZP w dniu 15.06. br. przez pracodawców Grupy PKP pozostają tylko w sferze domniemań a poprzedzające wypowiedzenie wielomiesięczne negocjacje prowadzone przez przedstawicieli pracodawców ze stroną związkową
z perspektywy czasu zdają się być tylko stratą czasu. Wydaje się, że sam fakt ich prowadzenia z inicjatywy Związku Pracodawców Kolejowych miał tylko markować formę dialogu społecznego w tej sprawie.

Implikacją wypowiedzenia PUZP przez pracodawców kolejowych będzie nie tylko utrata od
1 stycznia 2012 roku - uprawnień do ulgowych przejazdów kolejami, przez pracowników
i członków ich rodzin, lecz także realne, drastyczne obniżenie wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawowych stanowiskach pracy w spółkach Grupy PKP.

Z naszych szacunków wynika, że spadek ten będzie oscylował w okolicach 30% obecnego wynagrodzenia. Dewaloryzacja ta wynika z utraty uprawnień wynikających z zapisów układowych – są to:

1. Dodatek za staż pracy,
2. Dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych,
3. Dodatek wyrównawczy,
4. Deputat węglowy,
5. Nagroda jubileuszowa.
Ponadto uprawnienia dotyczące:
1. Wysokości dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych w niedzielę i święta oraz
dodatkowe wynagrodzenie za pracę w porze nocne,
2. Wysokości wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub
odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,
3. Odprawy rentowej lub emerytalnej,
zostaną zrównane z uregulowaniami wynikającymi z zapisów kodeksowych, co jest jednoznaczne ze znacznym obniżeniem wysokości wypłacanych świadczeń.

W spółkach Grupy PKP objętych Układem zatrudnionych jest ponad 100 tysięcy osób, w naszej opinii opisane powyżej skutki wypowiedzenia mogą spowodować między innymi następujące zagrożenia:

- masowy odpływ wykwalifikowanych pracowników z państwowych firm kolejowych, co może zagrozić płynności ruchu kolejowego w Polsce – już teraz osoby odpowiadające za życie tysięcy ludzi i towary wartości setek milionów w czasie jednego dnia pracy- stwierdzają, że za jeszcze mniejsze wynagrodzenie tej odpowiedzialności już nie da się udźwignąć,
- część osób, które pozostaną pracownikami polskich kolei – stanie się beneficjentami i tak już skromnego polskiego systemu pomocy społecznej – starając się o zasiłki i zapomogi,
- kolejna grupa osób chcąc utrzymać swoje rodziny na przynajmniej dotychczasowym poziomie będzie szukała w czasie wolnym dodatkowego zatrudnienia – spowoduje to, że
w miejscach pracy gdzie podejmuje się strategiczne i ostateczne decyzje dotyczące bezpieczeństwa ruchu pociągów pracować będą ludzie przemęczeni, którzy nie będą gwarantem spokojnej podróży, zdrowia i życia pasażerów a także niezawodności transportu towarów i przesyłek także tych niebezpiecznych.

- przedsiębiorstwa kolejowe nie będą zasilane przez nowe kadry – już teraz w niektórych spółkach widoczny staje się problem przepaści pokoleniowej i braku młodych kadr chcących podjąć się odpowiedzialnej pracy za wynagrodzenie obecnie proponowane.

To oczywiście tylko kilka głównych zagrożeń, jakie mogą wystąpić w firmach kolejowych Grupy PKP po 1 stycznia 2012 roku.

W odniesieniu do okoliczności, jakie powoduje wypowiedzenie PUZP, -Rada Krajowa Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP świadoma odpowiedzialności za reprezentowanych pracowników podjęła decyzję o zawiązaniu w jej strukturze Krajowego Komitetu Protestacyjno Strajkowego, którego zadaniem w przypadku braku pozytywnego dla pracowników rozwiązania tej sytuacji będzie przeprowadzenie akcji wstrzymania ruchu kolejowego w Polsce.

Jednak, jako odpowiedzialni obywatele naszego kraju mamy świadomość, że spokój społeczny szczególnie w okresie naszego przewodnictwa w Unii Europejskiej a także w roku wyborczym to sprawa nie tylko naszej grupy zawodowej, lecz także wizerunku całego kraju na arenie międzynarodowej. Dlatego liczymy na osobiste zaangażowanie Pana Premiera w zaistniałą w spółkach Grupy PKP sytuację. Prosimy o wpłynięcie na Zarząd Związku Pracodawców Kolejowych, którego skutkiem powinno być wycofanie wypowiedzenia Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy do dnia 31.07.2011 roku.

Szanowny Panie Premierze, mimo, iż na czerwcowej konwencji Platformy Obywatelskiej raczył Pan wyrazić opinię, że nasz rząd nie będzie się kłaniał między innymi związkowcom to, jako związkowcy - Polacy chcemy nawiązać do Pana Expose z listopada 2007 roku po wygranych wyborach, w którym już na wstępie kłaniał się Pan trzykrotnie wszystkim Polakom - oto jego fragment :

…Staję dzisiaj przed wami, tu w polskim Sejmie, przed wami parlamentarzystami i przed całą polską opinią publiczną chyląc nisko głowę z poczuciem i pokory i dumy równocześnie…

… To wielka satysfakcja móc z tego miejsca nisko pokłonić się Polakom, ale też wielka satysfakcja odczuwać dumę…

…Nisko kłaniając się Polakom chcę powiedzieć, serdeczne dzięki za to, że sobie nawzajem daliśmy tę wielką szansę. Ja wierzę, że przed nami jest wielka szansa na dobrą zmianę…

Panie Premierze wierzymy, że Pana postawa w odniesieniu do obecnej sytuacji Polskich Kolejarzy pozwoli także nam znowu odczuwać dumę ze służby społeczeństwu,
z wykonywanego zawodu i orła na kolejowej rogatywce. Mamy nadzieję, że my także będziemy mogli zwrócić się do Pana słowami - dzięki za to, że sobie nawzajem daliśmy tę szansę.

Pod listem widnieje podpis przewodniczącego Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP Aleksandra Motyki.
 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Związkowcy pytają, po co im Związek Pracodawców Kolejowych?

Biznes

Związkowcy pytają, po co im Związek Pracodawców Kolejowych?

ZZDR PKP/wś, Rynek Kolejowy, 8 lipca 2011 08 lipca 2011

Furgalski: Bieńkowska jest gigantem

Kadry

Furgalski: Bieńkowska jest gigantem

jm, Rynek Kolejowy 20 listopada 2013

Tusk od grudnia, Bieńkowska od listopada?

Prawo i polityka

Tusk od grudnia, Bieńkowska od listopada?

Paweł Rydzyński, TVN24, EC 31 sierpnia 2014

Bieńkowska ma dość pracy w MIR?

Kadry

Bieńkowska ma dość pracy w MIR?

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy/TVP 02 września 2014

Jak odejście Tuska i Bieńkowskiej wpłynie na branżę budowlaną?

Kadry

Jak odejście Tuska i Bieńkowskiej wpłynie na branżę budowlaną?

Rafał Bałdys/RynekInfrastruktury.pl 05 września 2014

Zobacz również:

Związkowcy pytają, po co im Związek Pracodawców Kolejowych?

Biznes

Związkowcy pytają, po co im Związek Pracodawców Kolejowych?

ZZDR PKP/wś, Rynek Kolejowy, 8 lipca 2011 08 lipca 2011

Furgalski: Bieńkowska jest gigantem

Kadry

Furgalski: Bieńkowska jest gigantem

jm, Rynek Kolejowy 20 listopada 2013

Tusk od grudnia, Bieńkowska od listopada?

Prawo i polityka

Tusk od grudnia, Bieńkowska od listopada?

Paweł Rydzyński, TVN24, EC 31 sierpnia 2014

Bieńkowska ma dość pracy w MIR?

Kadry

Bieńkowska ma dość pracy w MIR?

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy/TVP 02 września 2014

Jak odejście Tuska i Bieńkowskiej wpłynie na branżę budowlaną?

Kadry

Jak odejście Tuska i Bieńkowskiej wpłynie na branżę budowlaną?

Rafał Bałdys/RynekInfrastruktury.pl 05 września 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5