Polska inwestuje w infrastrukturę. Od lata 2019 roku w celu obsługi technicznej nowych linii dużych prędkości dostarczono kilka podbijarek torowych firmy Plasser & Theurer. Uchodzą one za najnowocześniejsze w kraju.
„Od momentu dostawy nasz Unimat 09-4x8/4S Dynamic przepracował już odcinek o długości ponad 237 km – w tym między innymi na linii nr 9. Jesteśmy bardzo zadowoleni zarówno z jakości, jak i szybkości pracy." – Eugeniusz Dąbek, Dyrektor wydziału zaplecza technicznego i logistyki w PPMT
Szybkie trasy powinny zastąpić loty krótkodystansowePolska posiada czwartą co do wielkości sieć kolejową w Europie. Obecnie w sektorze kolejowym realizowane są największe w historii Polski programy inwestycyjne. Ponadto w 2027 roku w połowie drogi między Warszawą a Łodzią ma zostać otwarte nowe lotnisko przesiadkowe. Program przewiduje połączenie lotniska nową szybką trasą kolejową pomiędzy metropoliami. Deklarowanym celem tego przedsięwzięcia jest zastąpienie krajowych lotów krótkodystansowych. Według spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK), która zarządza większością sieci i terenów kolejowych w Polsce, planowane jest wybudowanie 1600 km nowych linii.
Do prac przygotowawczych oraz utrzymaniowych państwowy operator infrastruktury potrzebuje wydajnych maszyn konserwacyjnych.
Najnowocześniejsza technologia dla Polski: w przetargu wybrano portfolio produktów Plasser &TheurerZakład Robót Komunikacyjnych - DOM w Poznaniu Sp. z o.o.(ZRK DOM), Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Kolejowej (DOLKOM) i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniki-Torowej (PPMT) są niezależnymi spółkami należącymi w całości do PKP PLK. Wszystkie z nich zdecydowały się na zakup maszyn firmy Plasser & Theurer: PPMT i DOLKOM i wybrały po jednym modelu Unimat 09-4x8/4S Dynamic (dawniej Unimat 09-32/4S Dynamic), a ZRK DOM zdecydowało się na modele Unimat 09-4x4/4S Dynamic oraz 09-3X Dynamic.
Nowe maszyny są pierwszymi w Polsce z serii Modular Customizing. Są one wyposażone w regulację prędkości obrotowej podbijarek, SmartALC z rejestratorem DRP (Data Recording Processor) oraz laserem CAL do odcinków torów położonych na łukach. Wszystkie nowe maszyny będą wykorzystywane na trasach, na których po modernizacji prędkość docelowa wyniesie 200 km/h. Ogromne korzyści do pracy nad liniami dużych prędkości w Polsce oferuje dynamiczny stabilizator toru. Z jednej strony zwiększa on odporność toru na przemieszczenia boczne, a z drugiej zapewnia trwałą geometrię położenia toru poprzez ograniczenie osiadań w pierwszej fazie. Z tego względu wszystkie maszyny zostały dostarczone jako warianty Dynamic, co stanowi unikalny atut portfolio produktów firmy Plasser & Theurer. Co więcej, jest to tendencja, która występuje również na arenie międzynarodowej. Firma Plasser&Theurer oferuje już 33 maszyny z dynamicznymi stabilizatorami toru.
Od francuskich linii TGV przez Niemcy po Japonię, a teraz Polskę – rozbudowa linii dużych prędkości opiera się na austriackim doświadczeniu. Firma Plasser & Theurer już od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku specjalizuje się w budowie maszyn do utrzymania ruchu dla linii dużych prędkości, zdobywając międzynarodowe doświadczenie.
Udane dostawy mimo ograniczeńOdbiór prawie wszystkich maszyn odbył się między lipcem a sierpniem 2020 roku – co było dużym wyzwaniem. Pomimo pandemii, czasowych ograniczeń w podróżowaniu i trudnych okoliczności, udało się jednak zminimalizować opóźnienia w dostawie i efektywnie wykorzystać czas na szkolenia. Rozruch na miejscu został przeprowadzony przez polski oddział Deutsche Plasser .
W 2021 r. PLK otrzyma trzy kolejne wysokowydajne podbijarki torowe wraz z innowacjami takimi jak system PlasserSmartTamping – The Assistant, kontrola jakości tłucznia oraz cyfrowy rejestrator wielokanałowy z dodatkowymi funkcjami. Po raz pierwszy zostaną one zaprezentowane podczas targów TRAKO w Gdańsku we wrześniu.
Prywatne firmy BUDIMEX i TORPOL również postawiły na nowe podbijarki torowe z serii Modular Customizing – dwa modele Unimat 09-4x8/4S. O kolejnych maszynach będziemy informować w dalszych komunikatach.
Przekazanie maszyny do ZRK DOM. Od 2018 r. modernizowany jest park maszynowy kolei państwowych. Dzięki nowym maszynom, które w dużej mierze zastępują modele 08-475 z lat dziewięćdziesiątych, do budowy infrastruktury kolejowej w Polsce używane są najnowocześniejsze maszyny.
Od francuskich linii TGV przez Niemcy po Japonię, a teraz Polskę – rozbudowa linii dużych prędkości opiera się na austriackim doświadczeniu. Firma Plasser & Theurer już od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku specjalizuje się w budowie maszyn do utrzymania ruchu dla linii dużych prędkości, zdobywając międzynarodowe doświadczenie.
Prace w marcu 2021 r.