PKP Informatyka włączyła się w drugą edycję programu GovTech z projektem opracowania krajowej wersji systemu RMS (Revenue Management System) do zarządzania i optymalizowania przychodów ze sprzedaży biletów kolejowych. Pula nagród to 50 tysięcy złotych.
Na platformie GovTech ogłoszony został konkurs na opracowanie systemu zarządzania cenami biletów dla transportu kolejowego. Pula nagród wynosi 50 tys. złotych brutto, a maksymalny budżet wdrożenia to 184 500 złotych brutto. Propozycję konkursu zgłosiła PKP Informatyka.
Nowy system zarządzania ceną biletuJak informuje "Rynek Kolejowy" Filip Chrzanowski, rzecznik PKP Informatyki, konkurs
organizowany jest przez Govtech, pod kierownictwem Kancelarii Premiera. Ma na celu umożliwić małym firmom i start-upom dostęp do instytucji publicznych i spółek Skarbu Państwa w obszarze usług IT. Jak podkreśla, takie podmioty na ogół nie mają zasobów kadrowych i prawnych, referencji itp., żeby brać udział w przetargach w oparciu o prawo zamówień publicznych. – PKP Informatyka włączyła się w drugą edycję programu z projektem opracowania krajowej wersji systemu RMS (Revenue Management System) do zarządzania i optymalizowania przychodów ze sprzedaży biletów kolejowych. Celem jest opracowanie krajowego rozwiązania do realizacji takich funkcji oraz pogłębienie wiedzy nt. mechanizmów działania i rozwoju RMS m.in. w oparciu o sztuczną inteligencję – tłumaczy Chrzanowski.
Jak czytamy w opisie konkursu, obecny system sprzedaży nie daje możliwości dynamicznej zmiany cen miejscówek w wagonach z miejscami do leżenia i w wagonach sypialnych w zależności od przebiegu sprzedaży i konfiguracji miejsc w wagonach. Dostosowanie cen do przebiegu sprzedaży powinno pozwolić na zróżnicowanie oferty dla podróżnych. Organizatorzy oczekują opracowanie możliwości sprzedaży miejscówek po optymalnej cenie równoważącej popyt z podażą, co pozwoli na oferowanie przez koleje państwowe atrakcyjnych cen za przejazd. Pasażer zyska możliwość zakupu taniego biletu w każdym okresie przedsprzedaży. Efektem ma być zwiększenie przychodów przez rezygnację ze sztywnych cen na rzecz przedziałów cenowych oraz lepsze prognozowanie oraz optymalizację przydziału miejsc zapewnione przez nowe rozwiązanie.
Według opisu, system docelowy powinien zapewnić optymalizację przychodów z przewozów w oparciu o dane historyczne z obszaru sprzedaży miejsc w wagonach z miejscami do leżenia i wagonach sypialnych oraz wykorzystując czynniki wpływające na decyzję pasażerów lub procesy prognozowania. Powinien uwzględniać postawione do dyspozycji zasoby przewoźnika oraz alternatywne koszty i warunki podróży w innych typach przewozów (np. samolot, autobus).
System powinien prognozować i optymalizować ceny dla miejsc do leżenia i miejsc sypialnych w pociągach przewoźnika. Sama aplikacja musi się składać z dwóch elementów: procedury prognozowania i optymalizacji oraz interfejsu użytkownika pozwalającego na zarządzanie procesem optymalizacji przychodów. Zgłoszenia będą przyjmowane do 18 października.
Czemu GovTech? Czemu zdecydowano się na ogłoszenie konkursu? Jak tłumaczy przedstawiciel PKP Informatyki, spółka chce współpracować ze start-upami z obszaru IT, wychodząc naprzeciw polityce rządu w tej dziedzinie. – Choć samo działanie jest obarczone ryzykiem niepowodzenia, tzn. wybrany podmiot nie poradzi sobie z postawionym zadaniem, to faktycznie generowana jest wartość dodana w postaci rozwoju kompetencji, wiedzy, wzmocnienia krajowego rynku IT w obszarze małych przedsiębiorstw – dodaje Chrzanowski. Istotne dla PKP Informatyki jest także zidentyfikowanie i wsparcie na krajowym rynku podmiotów zdolnych do realizacji tak skomplikowanych zadań oraz rozwój polskiej myśli technologicznej i innowacji w obszarze IT.
Jak zaznacza Filip Chrzanowski, prawo zamówień publicznych umożliwia prowadzenie konkursów i zamawianie z wolnej ręki do sumy 144 tys. euro, natomiast instytucje publiczne mogą w ramach takiego postępowania zamówić wykonanie prac informatycznych przez wybrany podmiot, często start-up, który wykona prace na ogół za niższą stawkę niż profesjonalne podmioty prawa handlowego działające w branży.
Warto dodać, że system RMS to osobny system niż Kurs 90 i Kurs 2008, więc nie będzie zastępował tych systemów. – Obecnie dostarczany przez PKP Informatykę RMS dla PKP IC jest produktem kanadyjskim, działającym w oparciu o algorytmy, nowy projekt, oparty o polską myśl techniczną ma działać w oparciu o sztuczną inteligencję – podkreśla przedstawiciel spółki. Jak deklaruje PKP Informatyka, z „nowego RMS” będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani przewoźnicy, ale jako system dedykowany dla przewoźników prowadzących rezerwację miejsc w oczywisty sposób skierowany będzie on do PKP Intercity.