Na torze testowym VUZ Velim w Czechach rozpoczęły się testy ruchowe bardzo ciekawego zespołu trakcyjnego wyprodukowanego przez Alstom.
Tor VUZ Velim to odpowiednik toru testowego Instytutu Kolejnictwa znajdującego się pod Żmigrodem. Czeski okrąg, podobnie jak polski, jest wyłączony z eksploatacji liniowej i służy do sprawdzania osiągów świeżo wyprodukowanych pojazdów kolejowych a także pomaga w ich certyfikowaniu na poszczególne rynki. Jak informuje portal zdopravy.cz, obecnie w Czechach przebywa niezwykle ciekawy zespół trakcyjny wyprodukowany przez Alstom dla SNCF. Należy do serii Coradia Polyvalent, ale Koleje Francuskie określają go mianem Régiolis Crossborder.
Zespół trakcyjny będzie mógł korzystać z sieci o napięciu 25 kV (50 Hz) oraz 15 kV (16,7 Hz). To pozwoli mu operować nie tylko na francuskiej sieci kolejowej, w Alzacji, Szampanii, Ardenach i Lotaryngii, ale także wjeżdżać do Niemiec. Ponadto, aby uniezależnić pojazdy od trakcji elektrycznej, zamontowano w nich spalinowy agregat.
Czteroczłonowy dwutrakcyjny zespół trakcyjny przygotowany będzie do osiągania prędkości 160 km/h. Alstom wyprodukuje 30 takich pojazdów i 8 w wersji trójczłonowej. Mają rozpocząć kursowanie w 2023 roku. SNCF zapłaci za nie łącznie 360 milionów euro. Podobne zespoły trakcyjne kursują już na pograniczu francusko-szwajcarskim.
Platforma Polyvalent jest obecnie obiektem badań, które mają doprowadzić do zastąpienia spalinowych silników w wyłącznie dieslowskich jednostkach bateriami.
Piszemy o tym tutaj.