Dwa pierwsze spalinowe zespoły trakcyjne serii 646, odkupione przez České dráhy od Deutsche Bahn, rozpoczynają służbę w Czechach, po przeprowadzonym na nich serwisie i liftingu. Prawie 20 letnie pojazdy wyglądają niemal jak nowe.
Wprowadzenie na tory nowych, całkowicie niskopodłogowych, cichych klimatyzowanych pojazdów jest efektem umowy przewoźnika i Kraju Ołomunieckiego. Pierwotnie pojazdy
zakupione od regionalnego oddziału Deutsche Bahn (posiadające homologację także w Polsce) miały rozpocząć obsługę linii w grudniu 2019, ale z uwagi na
problemy z wyłonieniem wykonawcy ich modernizacji, dwa pierwsze pojazdy są gotowe dwa miesiące później.
- Koleje Czeskie wykonały prace na dwóch z dwunastu pojazdach GTW we własnym zakresie. Skorzystaliśmy z własnych zasobów technicznych w Ołomuńcu – powiedział Michal Kraus, wiceprezes spółki. W pojazdach wykonano zewnętrzne malowanie pojazdu, przegląd jego podzespołów, naprawiono także oryginalny system informacji pasażerskiej i przeprowadzono „bohemizację” kabin. W taki sposób, własnymi siłami CD, przygotowane zostaną jeszcze dwa pojazdy. Nie oznacza to, że przewoźnik zrezygnował z przeprowadzenia szerszej modernizacji wszystkich pojazdów. W drugim przetargu w tym zadaniu pojawiły się na szczęście oferty. Chodzi m.in. o instalację nowego systemu informacji pasażerskiej na ekranach LCD, gniazdek do ładowania urządzeń elektrycznych, wymiany tapicerki siedzeń i montaż wifi oraz unowocześnienie niektórych elementów mechanicznych pojazdów. Jednak nawet i bez tego pojazdy te prezentują się znakomicie. Absolutnie nie wyglądają na swoje 19 lat. Koleje Czeskie oceniają, że będzie korzystać z pojazdów jeszcze przez 10-15 lat. Posiadają bowiem wszelkie atrybuty nowoczesnego sprzętu.
Pociągi wyprodukowane przez Stadlera mogą się poruszać z prędkością 120 km/h. Napędzane są 550 kW silnikiem spalinowym zlokalizowanym w środkowym, wyłącznie silnikowym członie. Taki układ pozwala na bardzo dobre rozłożenie mas i zapewnienie pasażerom niemal 100% niskiej podłogi i przestronne wnętrze. Zabiorą na pokład 108 pasażerów na miejscach siedzących, drugie tyle wejdzie do pojazdu jeśli pojawi się potrzeba przewozu pasażerów w pozycji stojące.