Tegoroczny konkurs „Dworzec Roku 2018”, organizowany przez Fundację ProKolej i Fundację Grupy PKP wygrał Dworzec w Wągrowcu. Publiczność, w głosowaniu internetowym, przyznała swoją nagrodę Kartuzom.
Do finału konkursu dworcowego zakwalifikowały się Dworzec Bielsko-Biała, Dworzec Bydgoszcz Główna, Dworzec Gdynia Główna, Dworzec Kartuzy, Dworzec Katowice, Dworzec Toruń Główny, Dworzec Tarnów, Dworzec Warszawa Centralna, Dworzec Wągrowiec, Dworzec Wrocław Główny.
W listopadzie przeprowadzone zostały obrady pięcioosobowego jury. Jego skład i tryb pracy dobrano tak, aby otrzymać obiektywne, zewnętrzne spojrzenie na funkcjonowanie i użyteczność dworców – czyli perspektywę pasażerów i mieszkańców. Równolegle odbyło się również głosowanie internetowe, w którym oddano prawie 5 tys. głosów, w tym 509 na Bielsko-Białą, 603 na Wągrowiec, 757 na Bydgoszcz Główną oraz 1664 na Kartuzy.
– Projekt ten, z uwzględnieniem możliwości rozwojowych połączeń kolejowych, stanowi memento dla wszystkich odpowiedzialnych władz – podkreślił Jacek Wesołowski, członek jury. Dodał, że wybór ostateczny Dworca Roku był efektem wyważenia między zaletami a czymś, co można by postrzegać jako wady.
Dworzec na miarę XXI wieku
– Wągrowiec wydawał się udatnie zaprojektowanym zespołem węzła przesiadkowego w małym mieście, rozwiązanym ze znaczną dozą myślenia perspektywicznego. Stanowi ono przesłanie dla odpowiedzialnych czynników, wzywające do odtworzenia sieci transportu publicznego w stopniu odpowiadającym potrzebom coraz bardziej ruchliwego społeczeństwa – przekonywał Wesołowski.
Jak zaznaczyła Anna Popek, przewodnicząca jury, decyzja o wyborze nie należała do prostych. „Niektóre dworce, jak np. wrocławski, rozmachem, potęgą i pięknem, w zasadzie pokonywały konkurencję w przedbiegach. Nam jednak chodziło o pokazanie, że dworzec nie tylko może być centrum komunikacyjnym, ale może ożywiać miasto, może pomagać w podejmowaniu decyzji życiowych – o podjęciu pracy lub nauki poza miejscem zamieszkania. Takim dworcem – pięknie łączącym dawny styl architektoniczny z nowoczesnym i funkcjonalnym wnętrzem, zawierającym udogodnienia dla osób niepełnosprawnych a także wygodnym dla wszystkich był Wągrowiec – wyjaśniła Popek.
Jakub Majewski – prezes Fundacji ProKolej wyjaśnia, że w najbliższym czasie na obu wybranych dworcach – w Wielkopolsce i na Kaszubach – pojawią się pamiątkowe tablice informujące o ich sukcesie. A na początku 2019 r. ruszy kolejna edycja konkursu, który ma promować pozytywne zmiany kolejowej rzeczywistości.
Kto zmodernizował dworzec w Wągrowcu?
Projekt modernizacji dworca w Wągrowcu przygotował zespół architektów w składzie – Joanna Kapturczak, Michał Kapturczak oraz Anita Horowska.
Stary dworzec wyremontowano w 2015 r. kosztem prawie 15 mln zł. Swój udział w sukcesie ma również PKP PLK, która wybudowała nowe perony dostosowane do wysokości taboru kolejowego, które zadaszono. Zainstalowano windy do tunelu i budynku dworca, kompleksowo dostosowując obiekt do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Modernizacja linii kolejowej Poznań – Wągrowiec jest bardzo dobrym przykładem, że dzięki rewitalizacji infrastruktury kolejowej – dworców, peronów i taboru, a także nawierzchni torowej poprawiającej czasy przejazdu – kolej może uatrakcyjnić ofertę przewozową i znacznie zwiększyć liczbę przewożonych pasażerów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.