W środę na dworzec Łódź Fabryczna wjedzie pierwszy pociąg. Będzie to „Ekspress Inwestycyjny", czyli specjalny skład przygotowany przez PKP PLK. Ten historyczny moment będzie możliwy dzięki szybkim postępom w budowie nawierzchni szynowej na terenie dworca, którą dostarcza i wykonuje firma Tines.
Dworzec Łódź Fabryczna jest idealnym przykładem na to jak powinien wyglądać transport multimodalny w Polsce. Dworzec autobusowy, tramwajowy, parking na tysiąc samochodów, tory dla pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych uczynią z Dworca Łódź Fabryczna największe w Polsce i trzecie po Berlinie i Wiedniu w Europie pasażerskie centrum przesiadkowe obsługujące nawet 200 tys. pasażerów dziennie. W przyszłości średnicowy tunel kolejowy biegnący do dworca Łódź Kaliska pozwoli zlikwidować historyczne podziały i stworzy przestrzeń do rozwoju kolei dużych prędkości.
Na nowym dworcu Łódź Fabryczna powstanie docelowo ok. 12,5 km nawierzchni na 4,2-kilometrowym odcinku dworca i tunelu. Konstrukcja drogi szynowej jest wykonywana w systemie EBS – blokowych podpór szynowych w otulinie. W Polsce to rozwiązanie zostało zastosowane między innymi na obu liniach metra warszawskiego, torach stacyjnych Dworca Głównego we Wrocławiu, w Tunelu Średnicowym w Warszawie czy łącznicy na lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Bloki EBS po raz pierwszy w Polsce znalazły także zastosowanie w torowisku tramwajowym przy ulicy Zielenieckiej w Warszawie.
– Nie przypadkowo nasz system wybierany jest do prestiżowych inwestycji, przy których inwestorzy dokładają szczególną uwagę do najwyższej jakości rozwiązań. Jego charakterystyka gwarantuje niezmienną geometrię toru, co przekłada się na wzrost bezpieczeństwa. Zastosowane rozwiązania wibroizolacyjne zapewniają również niską emisję hałasu i brak wpływu niekorzystnych drgań na otaczające zabudowania – mówi Bogusława Kruk, kierownik działu technicznego Tines.
Blokowe podpory EBS mogą ograniczyć transmisję drgań do otoczenia, w odniesieniu do konstrukcji podsypkowej o około 10 dB. W sytuacji wymagającej szczególnej wibroizolacji można dodatkowo zastosować pod płytą torową maty wibroizolacyjne. W tym przypadku możliwe jest ograniczenie poziomu drgań nawet o 35 dB. Każdorazowo przed zastosowaniem blokowych podpór szynowych można przeprowadzić prognozy skuteczności ograniczenia transmisji drgań, dzięki którym jest możliwe oszacowanie wartości tłumienia. System EBS oprócz torów szlakowych może być stosowany również na rozjazdach, skrzyżowaniach i prowadnicach.
Budowa dworca Łódź Fabryczna zakończy się w sierpniu 2016 r. Koszt budowy wyniesie 1,75 mld złotych. Za realizację inwestycji odpowiada konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor.
Nawierzchnia Tines dla Łodzi Fabrycznej w liczbach:
Zbrojenie płyty torowej: 1 600 000 kg
Beton C30/37 na płytę torową: ok. 14 000 m3
Maty wibroizolacyjne: 29 600 m2
Bloki szlakowe: ok. 37 000 sztuk
Bloki rozjazdowe: ok. 6 000 sztuk