Renowacja elewacji, holu, kas i poczekalni, to tylko niektóre elementy inwestycji, która sprawiła, że pochodzący z 1874 roku neoklasycystyczny dworzec Kłodzko Główne odzyskał historyczny blask. Od dziś (25.04) jest on otwarty dla podróżnych.
Głównym celem modernizacji dworca była poprawa estetyki, komfortu korzystania przez podróżnych z obiektu, a także bezpieczeństwa na dworcu i w jego najbliższym otoczeniu. - Efekty metamorfozy, która trwała prawie rok, są widoczne już na zewnątrz. Ceglana elewacja z detalami architektonicznym została wyczyszczona, uzupełniona i zabezpieczona specjalną powłoką antygraffiti. Na elewacji umieszczono nowe tablice z nazwą dworca. Budynek stał się bardziej przyjazny dla osób niepełnosprawnych, które do holu kasowego mogą się dostać za pomocą nowego podjazdu - informuje Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP SA we Wrocławiu.
- Pozytywną przemianę przeszedł hol dworca, który zyskał nową aranżację. Wymieniono jego posadzkę, pomalowano ściany, a także zamontowano nowe oświetlenie oraz systemy informacji wizualnej i głosowej. W holu podróżni znajdą kasę biletową Kolei Dolnośląskich, tablice z rozkładami jazdy oraz automaty z napojami i przekąskami. Z niego dostaniemy się do odnowionej i wyposażonej w nowe ławki poczekalni oraz toalet, które zostały przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poza pomieszczeniami związanymi stricte z obsługą podróżnych w ramach inwestycji wyremontowano piwnice, klatki schodowe oraz pomieszczenia biurowe, które wynajęto przewoźnikom kolejowym - mówi Sarna.
Według rzecznika, niezwykle ważnym elementem inwestycji był montaż nowoczesnego systemu monitoringu. Poprawi on bezpieczeństwo na dworcu i w jego bezpośrednim otoczeniu. W ramach modernizacji wykonano również ocieplenie budynku od wewnątrz, wymianę instalacji, stolarki okiennej i drzwiowej, a także remont dachu obiektu, dzięki czemu poprawił się jego stan techniczny i energooszczędność.
Przebudowa dworca kolejowego Kłodzko Główne była finansowana ze środków własnych PKP SA i budżetowych. Prace pochłonęły prawie 4 miliony złotych.
Historia dworca Kłodzko Główne
Pierwsze prace przy budowie dworca Kłodzko Główne (Glatz Hauptbahnhof) rozpoczęły się wiosną 1873 roku, a zakończyły się na początku 1874 roku. Budynek dworca został wzniesiony w stylu neoklasycystycznym jako obiekt trzykondygnacyjny wraz z dwoma przylegającymi do części głównej skrzydłami. Przed dworcem zlokalizowano teren zielony, gdzie podróżni mogli czekać na pociąg lub odpoczywać po podróży. W 1900 roku przy dworcu powstała wiata o długości 127 metrów. Przed wojną w budynku dworca mieściły się restauracja, poczta i punkt nadawania paczek.