Po dwóch miesiącach od otwarcia ofert na przebudowę posterunku Knapówka na Centralnej Magistrali Kolejowej PKP PLK unieważniła postępowanie. Obie złożone oferty znacznie przekroczyły kosztorys.
Kolejnym etapem trwającej od lat modernizacji
Centralnej Magistrali Kolejowej jest przebudowa posterunku odgałęźnego Knapówka w powiecie włoszczowskim. Jest on zlokalizowany w km 160,588 linii.
Co ciekawe, jak czytamy w dokumentacji posterunek został już zmodernizowany w latach 2004-2005. Przebudowany wówczas układ torowy z zastosowaniem rozjazdów 60E1:18,5 – 1200 z ruchomym dziobem krzyżownicy; przebudowano sieć trakcyjną, odwodnienie, oświetlenie, zbudowano stacje transformatorowe, komputerowy systemu sterowania typu EBILOCK 950 – STC i zmodernizowano budynek nastawni.
Do 250 km/hPo realizacji zamówienia PLK chce osiągnięcia na posterunku parametrów eksploatacyjnych oraz cech użytkowych zgodnych z przyjętą kategorią linii wg. TSI P2/F1. Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich – 250 km/h; dla pociągów towarowych – 120 km/h; naciski 22,5 T/oś.
Wykonawca musi przeprowadzić badania i opracować dokumentację dla prac, a następnie przeprowadzić prace. Głównie chodzi o wymianę pięciu rozjazdów w torach głównych zasadniczych linii nr 4 na rozjazdy zwyczajne o skosie 1:18,5 i promieniu R=1200 m, konstrukcyjnie przystosowane do prowadzenia ruchu pociągów z V=250 km/h w kierunku prostym oraz V=100 km/h w kierunku zwrotnym. Wymiany należy dokonać z zachowaniem obecnego położenia/usytuowania poszczególnych rozjazdów bez zasadniczej przebudowy układu torowego posterunku. Oprócz tego należy w razie potrzeby wykonać wzmocnienia podtorza, dostosować urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjną itd.
Oprócz tego trzeba dokonać wymiany nawierzchni torowej wraz z podkładami na nową we wszystkich wstawkach międzyrozjazdowych, ewentualnych korekt układu torowego wymiany nawierzchni torowej wraz z podkładami odcinków torów pomiędzy rozjazdami.
Tylko dwóch chętnych
W przetargu prowadzonym od maja zgłosiły się tylko dwie firmy: Porr i Track Tec Construction. Ten pierwszy zaproponował za realizację zamówienia 40,44 mln zł brutto. Track Tec ma tańszą ofertę - na 32,14 mln zł brutto. To jednak i tak znacznie powyżej budżetu PLK, który opiewa na 21,54 mln zł brutto. Taka sytuacja jest właściwie permanentna w przetargach PKP PLK od ok. półtora roku. Czekamy na rozstrzygnięcie postępowania.
Aktualizacja: Postępowanie unieważnione
Po dwóch miesiącach od otwarcia ofert, dokładnie 3 września, PKP PLK unieważniła postępowanie. Zdaniem komisji, zwiększenie kwoty na realizację zamówienia jest bezzasadne.