NUMER 01-02/2021
NUMER 03/2021
Temat numeru:
Ostatnia dekada węgla
szukaj
Śledź nas:

Spółki Cegielskiego zbudują innowacyjne wagony towarowe [zdjęcia]

| Michał Szymajda 06.04.2021 299

Spółki Cegielskiego zbudują innowacyjne wagony towarowe [zdjęcia]
Graf. H.Cegielski Poznań SA
Spółki Cegielskiego zbudują innowacyjne wagony towarowe [zdjęcia]
Spółki Cegielskiego zbudują innowacyjne wagony towarowe [zdjęcia]
Spółki Cegielskiego zbudują innowacyjne wagony towarowe [zdjęcia]
Spółki Cegielskiego zbudują innowacyjne wagony towarowe [zdjęcia]
Spółki Cegielskiego zbudują innowacyjne wagony towarowe [zdjęcia]
Po roku negocjacji ze szwedzkim producentem taboru kolejowego Kiruna Wagon, H. Cegielski Poznań SA i FPS H. Cegielski porozumiały się i będą produkować innowacyjne wagony do przewozu materiałów sypkich. Poznaniacy liczą na ich sprzedaż nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Pojazdu otrzymają nowe, opracowane w Polsce wózki.
Kiruna Wagon to zlokalizowany na północy Szwecji zakład, który zajmuje się w produkcją specjalistycznych wagonów do transportu materiałów sypkich, rud żelaza, materiałów płynnych. Część z tych wagonów posiada systemy samowyładowcze.

– Negocjacje z Kiruną trwały ponad rok negocjacje. Zakończyły się uzyskaniem praw licencyjnych do produkcji specjalistycznych wagonów towarowych na bazie transferu technologii od szwedzkiej firmy Kiruna – powiedział Rafał Kreduszyński, prezes zarządu H. Cegielski Poznań. W ostatnich latach spółka zajmuje się kontraktami dla wojska, produkuje biogazownie rolnicze, część zadań dotyczy też branży kolejowej, choć spółką stricte kolejową jest zlokalizowana tuż obok FPS H. Cegielski.

Skok technologiczny w wagonach towarowych


– Zdiagnozowaliśmy potrzebę rynkową na tego typu wagony. Wiedzieliśmy, że w Cegielskim mamy zdolności zarówno intelektualne, jak i wytwórcze pozwalające na uruchomienie produkcji tego typu wagonów – dodaje Kreduszyński. Licencyjne pudła wagonów otrzymają zupełnie nowe wózki, których opracowywanie kończy się w sąsiednim FPS.

– Istniejące rozwiązania, jeśli chodzi o wózki do wagonów towarowych, mają od 30 do 40 lat. Produkowany przez nas wózek będzie skokiem technologicznym. Chcemy wdrożyć zupełnie nowe rozwiązanie. Wprowadzenie nowego wózka na rynek jest bardzo utrudnione, jeśli nie wprowadza się go razem z wagonem. Z naszego punktu widzenia współpraca z Cegielskim ma więc same zalety – powiedział Jakub Banaszak, członek zarządu H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Produkcja nowych wózków do wagonów towarowych w kraju jest ze wszech miar pożądana także z uwagi na wymagania europejskie, dotyczące wyciszenia wagonów.

Mniejsza masa, większa objętość


– Przede wszystkim wagony mają dłuższy okres życia, niż wagony konkurencji. Objętość wagonu jest większa, a jego waga jest niższa. Pojazd jest również niezwykle wytrzymały co ma przełożenie na koszty i czas serwisu. Jest szybki w załadunku i rozładunku oraz nie ma potrzeby czyszczenia przez ludzi jego przestrzeni ładunkowej – powiedział Frederick Kangas, dyrektor zarządzający Kiruna Wagon.

– Opracowana wspólnie koncepcja tych wagonów, to szansa dla polskiego przemysłu na produkcję specjalistycznych wagonów towarowych. W przypadku powodzenia tego przedsięwzięcia, mamy ogromne szanse na umiejscowienie tego produktu na rynkach zewnętrznych – dodał Rafał Kreduszyński. 

Kryte wagony do przewozu materiałów sypkich zaprojektowane przez Kirunę korzystają ze specjalnego systemu prowadnic przytorowych, które umożliwiają ich bezpieczny i szybki rozładunek. Ilustracje pokazują, na jakiej zasadzie działają.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2021
NUMER 03/2021
Tematem numeru jest przyszłość przewozów towarowych w dobie przesądzonego już odejścia od energetyki węglowej. Piszemy również o niepokojącym dla branży braku przetargów PKP PLK. Mamy też jednak dobre informacje, bo wyniki liderów rynku są rekordowe. W tym miesiącu przyglądamy się dokładniej infrastrukturze w regionie łódzkim i dolnośląskim. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5