Po roku negocjacji ze szwedzkim producentem taboru kolejowego Kiruna Wagon, H. Cegielski Poznań SA i FPS H. Cegielski porozumiały się i będą produkować innowacyjne wagony do przewozu materiałów sypkich. Poznaniacy liczą na ich sprzedaż nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Pojazdu otrzymają nowe, opracowane w Polsce wózki.
Kiruna Wagon to zlokalizowany na północy Szwecji zakład, który zajmuje się w produkcją specjalistycznych wagonów do transportu materiałów sypkich, rud żelaza, materiałów płynnych. Część z tych wagonów posiada systemy samowyładowcze.
– Negocjacje z Kiruną trwały ponad rok negocjacje. Zakończyły się uzyskaniem praw licencyjnych do produkcji specjalistycznych wagonów towarowych na bazie transferu technologii od szwedzkiej firmy Kiruna – powiedział Rafał Kreduszyński, prezes zarządu H. Cegielski Poznań. W ostatnich latach spółka zajmuje się kontraktami dla wojska, produkuje biogazownie rolnicze, część zadań dotyczy też branży kolejowej, choć spółką stricte kolejową jest zlokalizowana tuż obok FPS H. Cegielski.
Skok technologiczny w wagonach towarowych– Zdiagnozowaliśmy potrzebę rynkową na tego typu wagony. Wiedzieliśmy, że w Cegielskim mamy zdolności zarówno intelektualne, jak i wytwórcze pozwalające na uruchomienie produkcji tego typu wagonów – dodaje Kreduszyński. Licencyjne pudła wagonów otrzymają zupełnie nowe wózki, których opracowywanie kończy się w sąsiednim FPS.
– Istniejące rozwiązania, jeśli chodzi o wózki do wagonów towarowych, mają od 30 do 40 lat. Produkowany przez nas wózek będzie skokiem technologicznym. Chcemy wdrożyć zupełnie nowe rozwiązanie. Wprowadzenie nowego wózka na rynek jest bardzo utrudnione, jeśli nie wprowadza się go razem z wagonem. Z naszego punktu widzenia współpraca z Cegielskim ma więc same zalety – powiedział Jakub Banaszak, członek zarządu H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Produkcja nowych wózków do wagonów towarowych w kraju jest ze wszech miar pożądana także z uwagi na wymagania europejskie,
dotyczące wyciszenia wagonów.
Mniejsza masa, większa objętość– Przede wszystkim wagony mają dłuższy okres życia, niż wagony konkurencji. Objętość wagonu jest większa, a jego waga jest niższa. Pojazd jest również niezwykle wytrzymały co ma przełożenie na koszty i czas serwisu. Jest szybki w załadunku i rozładunku oraz nie ma potrzeby czyszczenia przez ludzi jego przestrzeni ładunkowej – powiedział Frederick Kangas, dyrektor zarządzający Kiruna Wagon.
– Opracowana wspólnie koncepcja tych wagonów, to szansa dla polskiego przemysłu na produkcję specjalistycznych wagonów towarowych. W przypadku powodzenia tego przedsięwzięcia, mamy ogromne szanse na umiejscowienie tego produktu na rynkach zewnętrznych – dodał Rafał Kreduszyński.
Kryte wagony do przewozu materiałów sypkich zaprojektowane przez Kirunę korzystają ze specjalnego systemu prowadnic przytorowych, które umożliwiają ich bezpieczny i szybki rozładunek. Ilustracje pokazują, na jakiej zasadzie działają.