Dwa wagony z miejscami do leżenia znalazły się w zbiorach Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie. W ubiegłym roku podobny wagon znalazł się w Klubie Sympatyków Kolei we Wrocławiu. Być może miło-śnicy kolei przywrócą je do ruchu.
PKP Intercity, w związku ze zmianą ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP oraz ustawy o transporcie kolejowym, ma możliwość wspierania stowarzyszeń i muzeów o profilu kolejowym m.in. poprzez darowiznę wagonów.
– W tym przypadku były to dwie kuszetki, które zostały wyłączone z eksploatacji w latach 2015-2017 z uwagi na zakwalifikowanie do P5 zgodnie cyklem przeglądowo-naprawczym. Niemniej, w wyniku komisyjnej weryfikacji stanu technicznego przedmiotowych wagonów, wskazano brak możliwości wykonania kolejnego przeglądu P5 i przeznaczono wagony do sprzedaży. Finalnie po pozytywnym rozpatrzeniu przekazania wagonów w ramach darowizny zostały one skierowane na poczet wystawy w Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie – napisała Justyna Moskalewicz – Aderek z biura prasowego PKP Intercity.
Jak dodaje, spółka rozpatruje wszystkie otrzymywane wnioski od stowarzyszeń spełniających wymogi ART.39b mówiącego m.in. iż, „można nieodpłatnie przekazać w drodze umowy darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego i nie wyklucza przekazania kolejnych wycofanych z eksploatacji wagonów, które nie spełniają parametrów wykonania kolejnych przeglądów P5.
– Wagony typu 110Ac powstawały w latach 1976 – 1977. Pracowały w pociągach do roku 2017. W roku 2023 udało się nam pozyskać dwa wagony tego typu. W przyszłości będą wykorzystywane jako wagony sypialne, lub wagony, które będą obsługiwać ruch turystyczny na Dolnym Śląsku – powiedział na nagraniu Michał Krawczyk z Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie. Bardzo ciekawe muzeum udostępnia już na swoim terenie wagony sypialne, w których można przenocować odwiedzając placówkę.
W ubiegłym roku podobny wagon 110Ac PKP Intercity przekazało także Klubowi Sympatyków Kolei we Wrocławiu. Klub chce, by wagon wrócił do kursowania
(więcej o tym tutaj).
O tym, ile wagonów sypialnych i kuszetek PKP Intercity ma jeszcze zdolnych do pracy, piszemy w tekście
"PKP Intercity ma coraz mniej wagonów sypialnych i kuszetek".