W ostatnim okresie zagraniczne dopuszczenia do ruchu uzyskały dwa pojazdy Pesy – produkowany dla Deutsche Bahn Link przeznaczony dla regionu Allgäu oraz pojazd 760M dla Kolei Białoruskich. Mimo trudności firma utrzymuje produkcję i kontynuuje dostawy pojazdów.
Rozpoczęcie dostaw ostatniej partii Linków
Jak informuje Pesa, decyzja EBA dopuszczająca do ruchu na terenie Niemiec Linka BR633 dedykowanego Allgäu umożliwia rozpoczęcie dostaw ostatniej partii 26 pojazdów zamówionych przez Deutsche Bahn. Dwa pierwsze wyjechały z Bydgoszczy w piątek, 24 kwietnia, a miejscem docelowym jest baza DB Regio AG w Kempten. – Mimo trudności będących skutkiem epidemii, chcemy realizować plan dostaw i sprzedaży pojazdów dla DB. Po negocjacjach udało nam się rozwiązać problem braku możliwości przyjazdu do Bydgoszczy komisarzy odbiorczych klientów. Uzgodniliśmy, że odbiory pojazdów będą odbywały się dwuetapowo. Pierwszy etap na terenie Pesy Bydgoszcz, drugi, już przy udziale komisarzy odbiorczych Deutsche Bahn w Kempten. Zakładamy, że ostatnie Linki dotrą do Niemiec we wrześniu – powiedział Jacek Niedziela, Kierownik Kontraktu DB w Pesa Bydgoszcz cytowany w komunikacie.
Do tej pory Pesa dostarczyła do Niemiec 46 Linków, które są eksploatowane w Sauerland i Hesji. W zależności od liczby członów mają od 110 do 160 miejsc siedzących, w tym 12 w I klasie, są w pełni przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, z miejscami dla rowerów i mogą osiągać prędkość do 140 km/h.
Sześcioczłonowe pojazdy dla Białorusi z pełnym dopuszczeniem
Pierwsze sześcioczłonowe pojazdy 760M dla Kolei Białoruskich (Беларуская чыгунка – БЧ) zostały dostarczone do Mińska w 2019 roku. Od grudnia woziły już pasażerów w ramach eksploatacji nadzorowanej. Regularnie obsługują przewozy w klasie biznes na linii Mińsk – Witebsk. Pokonują tę trasę w 3 godziny (bez przystanków pośrednich) lub 3 godziny i 16 minut (zatrzymując się na stacjach w Boguszewsku, Orszy, Tołoczynie i Borysowie).
Dopuszczenie, które otrzymały teraz te pojazdy wydane zostało na podstawie Regulaminu Technicznego TR TS 001/2011 Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej. – Oznacza to, że 760M mogą być eksploatowane także poza Białorusią. Możemy oferować te pojazdy klientom w innych krajach – m.in. Rosji, Litwie, Uzbekistanie, Kazachstanie czy Mołdawii” – podkreśla Dariusz Skotnicki, Dyrektor Sprzedaży Rynku Wschodniego.
Produkcja trwa mimo pandemii
Do tej pory Pesa uzyskała 25 decyzji dopuszczających produkowane w Bydgoszczy pociągi do ruchu w 11 krajach. Pociągi Pesa wożą pasażerów m.in we Włoszech, Niemczech, Czechach, Litwie czy Białorusi, a tramwaje w Moskwie, Kijowie, Sofii, węgierskim Szeged i rumuńskim Cluj. W sumie firma dostarczyła za granicę ponad 330 pojazdów.
Pesa podkreśla, że mimo trudności będących efektem epidemii koronawirusa, utrzymuje produkcję i stara się realizować zamówienia, jednocześnie robiąc wszystko, by zminimalizować ryzyko i chronić pracowników. W tej chwili spółka dostarcza tramwaje dla Gdańska, Częstochowy i Sofii, produkuje pojazdy dla Trenitalia i DB, a w najbliższym czasie podpisze umowę na dostawę 16 tramwajów w rumuńskich Jassach. Pesa pracuje też nad pozyskaniem kolejnych kontraktów. W marcu złożyła najkorzystniejszą cenowo ofertę na dostawę 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Dolnośląskich. Przewoźnik
właśnie potwierdził chęć rozstrzygnięcia przetargu.