Zgodnie z naszymi przypuszczeniami, PKP PLK nie zdecydowały się na wybór którejś z dwóch ofert na modernizację odcinka magistrali E75, pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem. Obie dość znacznie przekraczały kosztorys PKP PLK.
Do przetargu na budowę kolejnego odcinka Rail Baltiki na ostatnim odcinku z Warszawy do Białegostoku (od km 107,260 do km 178,500), pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem, zgłosiło się konsorcjum Torpol i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, a także Budimex.
Oferta Torpolu i Intercoru jest tańsza i w wariancie podstawowym zakłada przebudowę linii za kwotę 1,777 mld zł brutto, Budimex chce podjąć się tego zadania za 2,226 mld zł brutto. Tymczasem PKP PLK założyła, że może zapłacić za wykonanie prac w zamówieniu podstawowym jedynie 1,275 mld zł brutto.
Do wykonania są również prace w dwóch opcjach, których zakres dokładnie opisaliśmy
tutaj. W opcji 1 i 2 konsorcjum Torpol – Intercor chciałoby otrzymać kolejno: 808,9 mln zł i 775,7 mln zł brutto. Budimex wycenił budowę w opcji 1 na 1, 148 mld zł, a w opcji 2 na 1,162 zł brutto.
AktualizacjaZarząd PKP PLK podjął decyzję o odrzuceniu obu ofert z uwagi na kwotę znacznie przekraczającą budżet na zadanie. Niestety, rozpisanie kolejnego przetargu z myślą o uzyskaniu niższej ceny może nie przynieść oczekiwanego rezultatu, ponieważ wykonawcy od kilku miesięcy alarmują o znacznym wzroście cen materiałów budowlanych oraz braku pracowników budowlanych, których pensje trzeba jeszcze podwyższyć. Jest natomiast szansa na podniesienie budżetu PKP PLK dla zadania, o czym piszemy
tutaj.
Modernizacja E75 na odcinku Czyżew – Białystok ma być dofinansowana z funduszu CEF. Obejmie wymianę torów i sieci trakcyjnej, przebudowę i budowę nowych obiektów inżynieryjnych oraz peronów, przejazdów kolejowo-drogowych, odwodnienia, zasilania i srk. Pociągi pasażerskie po modernizacji pojadą z prędkością 160 km/h, ale projekt uwzględnia podniesienie w przyszłości prędkości do 200 km/h.