PKP Intercity w końcu otworzyło oferty w przetargu na modernizację i naprawę P5 14 wagonów rowerowych typu 609A. Modernizacją są zainteresowane dwie firmy, lecz ich oferty znacznie przewyższają budżet zamawiającego.
Na początku lipca zeszłego roku
informowaliśmy o tym, że PKP Intercity postanowiło zmodernizować i przeprowadzić naprawę główną wagonów typu 609A. Często są one nazywane rowerowymi, ponieważ mieszczą zdecydowanie najwięcej jednośladów, spośród innych wagonów, jakimi dysponuje narodowy przewoźnik. Dodatkowo są wyposażone w boczne, szerokie drzwi ładunkowe, które znajdują się na środku wagonu. Do tej pory jednak nie były one wykorzystywane, choć idealnie nadają się do wnoszenia i wynoszenia rowerów.
Przetarg rozpisano w lipcu zeszłego roku, natomiast oferty poznaliśmy dopiero w ostatnim dniu marca bieżącego roku. Zainteresowanie modernizacją wagonów wyraziły dwa podmioty, H. Cegielski - FPS, a także konsorcjum firm Compremum i Mag-Train. Pierwsza oferta, autorstwa FPS, opiewa na niespełna 95,554 miliona złotych. Konsorcjum chce zmodernizować i naprawić czternaście rowerowych wagonów za trochę ponad 107,211 miliona złotych.
PKP Intercity zarezerwowało na ten cel niecałe 66,556 miliona złotych. Widać więc, że obie oferty znacząco przekraczają zakładany budżet. Nie wiemy jeszcze czy przewoźnik zdecyduje się dorzucić brakujące środki i wybrać zwycięską ofertę.
W ramach naprawy głównej wagony utrzymają możliwość przewozu 36 rowerów, ale dodatkowo zyskają miejsce na 10 par nart, a także 10 desek snowboardowych oraz dwóch rowerów typu tandem! Ponadto z wagonów mają zniknąć kłopotliwe korytarze, które obecnie utrudniają załadunek jednośladów.
Boczne drzwi załadunkowe mają zostać wymienione i zamienione na odskokowo-przesuwne, a więc takie, jakie stosuje się w zmodernizowanych wagonach osobowych. Pojawi się także rozkładana rampa, która ma ułatwić załadunek i wyładunek jednośladów. Ponadto wagony zostaną wyposażone w standardowe już dla PKP Intercity rozwiązania, a więc monitoring czy system informacji pasażerskiej.
Wagony potrzebują modernizacji, gdyż znaczna większość z nich już nie jeździ. W zeszłym roku w ruchu pozostawały
tylko dwa z czternastu posiadanych przez przewoźnika wagonów.