Jedną z operacji logistycznych w ramach wykonywanych przez spółkę Trakcja PRKiI prac związanych z przywróceniem ruchu pociągów na stacji Warszawa Główna była relokacja zabytkowego taboru z zasobów dawnego Muzeum Kolejnictwa, obecnie Stacji Muzeum. Wykonawcą prac związanych z przygotowaniem taboru oraz samą relokacją na nowe miejsce jest firma Axel-Rail z Wrocławia.
Zadanie polegało na przetoczeniu taboru składającego się z 40 sztuk zabytkowych pojazdów kolejowych – parowozów, lokomotyw i wagonów na nowe miejsce. Szczególnym wyzwaniem było odpowiednie przygotowanie zabytkowego taboru, którego większość stała w tym samym miejscu prawie 40 lat.
- Największym wyzwaniem była relokacja parowozów. Ogromna ilość elementów opartych na łożyskach ślizgowych powodowała realną groźbę ich uszkodzenia lub nawet wykolejenia taboru w przypadku złego przygotowania przed transportem – mówi Rafał Osiewicz właściciel firmy Axel-Rail.
Komisja składająca się z przedstawicieli m.in.: Stacji Muzeum, PKP PLK, Trakcji PRKiI oraz konserwatora zabytków przez blisko 2 miesiące nadzorowała ostatnie prace przygotowawcze. Bezpieczne przemieszczenie parowozów, wagonów i pozostałych jednostek zostało poprzedzone diagnostyką i konserwacją wielu mechanizmów, która trwała już od listopada 2018r.
Dokonano m.in. udrożnienia kanałów smarnych zestawów kołowych i wiązarów, oczyszczono i odrdzewiono lub poluzowano na gorąco śruby mocujące przeciw-korby niektóre elementy układu biegowego, zdemontowano korbowody, przesmarowano panewki blokowe, korbowodowe czy wiązarowe. W tym celu zużyto około 300 litrów nafty, smarów i olejów. Przygotowanie infrastruktury wymagało zabezpieczenia części starych ramp oraz wzmocnienia torów specjalnymi ściągami.
Do najcenniejszych eksponatów na Stacji Muzeum należą m.in.:
- Pu 29-3 największy parowóz pospieszny zbudowany w Polsce przed II wojną światową – wyprodukowano tylko 3 takie egzemplarze, z czego po wojnie do Polski wrócił tylko jeden;
- Tkb3 najstarszy parowóz w zbiorach Stacji Muzeum – wyprodukowany w 1880 r., będący jednocześnie najstarszym fizycznie istniejącym egzemplarz parowozu wyprodukowanego przez firmę Hohenzollern;
- OKa1-1 – jedyny zachowany egzemplarz parowozu tego typu w Europie.
– Dzięki świetnie przygotowanej operacji, proces relokacji zabytków został zrealizowany w ciągu zaledwie 8 godzin. Łączna długość taboru wyniosła ponad 0,5 km, zaś waga przekroczyła 2 tysiące ton – podsumowuje rzecznik Trakcji PRKiI, Robert Kuczyński.
Wbrew pierwotnym założeniom, przeniesienie taboru nie jest elementem docelowych rozwiązań dotyczących Muzeum Kolejnictwa; przeniesiono go jedynie na równoległe tory przy nowym peronie. Co dalej? Nie wiadomo. Obecnie PKP SA
proponuje pozostawienie części w obecnej lokalizacji przy pl. Zawiszy w Warszawie jako element nowego projektu deweloperskiego. Pozostałe eksponaty zasiliłyby Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Gnieźnie. Urząd Marszałkowski poinformował "Rynek Kolejowy", że wciąż czeka na oficjalną propozycję PKP SA. Do sprawy będziemy wracać.
Trakcja PRKiI
rozpoczęła prace nad przywróceniem ruchu do Warszawy Głównej w lipcu 2018 roku. Jak zapowiadano, już w III kwartale 2019 roku na stacji planowane jest przywrócenie ruchu kolejowego i obsługi pasażerów. Czekamy na informacje z PKP PLK na temat aktualnego harmonogramu realizacji inwestycji.