Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Dwa lata temu odjechał ostatni pociąg pasażerski do Braniewa

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
10-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Dwa lata temu odjechał ostatni pociąg pasażerski do Braniewa
Fot. Aleksander Durkiewicz - CCA-SA 4.0
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie rozpatruje skargę Fundacji ProKolej, złożoną po likwidacji pociągów na linii kolejowej nr 221 do Braniewa. Wyrok rozstrzygnie, czy zobowiązania zawarte w planie publicznego transportu zbiorowego to prawa pasażerów, czy fikcja.

Jak przypomina Fundacja ProKolej, plan zrównoważonego rozwoju transportu publicznego dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego został uchwalony 24 września 2013 roku. Opisano w nim szczegółowo sieć planowanych połączeń komunikacyjnych dla mieszkańców. Dokument stał się też podstawą do zawarcia umów z przewoźnikami pasażerskimi, w tym z PolRegio, które uruchamia pociągi regionalne w województwie. Zarówno w planie, jak i w umowie uwzględniono obsługę połączenia kolejowego z Olsztyna, przez Pieniężno, Ornetę do Braniewa. Co więcej, aby poprawić ofertę dla pasażerów odcinek ten – w poprowadzony w większością linią kolejową nr 221 – zgłoszono również do modernizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Autobusy zamiast pociągów

Pociągi wskazane w Planie Transportowym kursowały zaledwie trzy lata. We wrześniu 2019 zastąpiono je autobusami, tłumacząc że rusza wspomniana modernizacja. Rzecz w tym, że żadne prace na linii 221 się nie zaczęły. To był pretekst który pozwolił pół roku później zlikwidować połączenie Braniewa ze stolicą województwa - przypomina ProKolej dodając, że przyjęty przez Sejmik plan transportowy jasno określał, że pociągi w tej relacji mają kursować i służyć mieszkańcom finansowany przez Urząd Marszałkowski publiczny transport zbiorowy zamarł.

- W sytuacji, kiedy Marszałek Województwa Warmińsko Marszałkowskiego nie wykonuje postanowień obowiązującego planu transportowego, ignoruje skargi podróżnych, interwencje Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, interpelacje poselskie i apele organizacji branżowych, społeczeństwu nie pozostaje nic innego niż droga sądowa – wyjaśnia dr Jakub Majewski, Prezes Fundacji ProKolej – Urząd Marszałkowski w Olsztynie jest powszechnie uznawany za jednego z najgorszych w Polsce organizatorów publicznego transportu zbiorowego. I to nie jest przypadek, że rozkład jazdy na Warmii i Mazurach jest powszechnie przedmiotem drwin, żartów i memów internetowych  – dodaje.

Skarga do sądu

Po zebraniu pełnej dokumentacji i wymianie korespondencji z urzędnikami z Olsztyna Fundacja ProKolej zdecydowała się przygotować skargę na naruszanie prawa, jakim jest brak realizacji obowiązującego planu transportowego. Organizacja uznała, że pojedynczy pasażer w starciu z samorządową machiną nie ma szans, a mieszkańcy pozbawieni komunikacji mają prawo czuć się oszukani przez władze regionu.

- Trzeba podkreślić, że ograniczanie dostępu do usług publicznych stoi w sprzeczności z podstawowym celem Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego, jakim jest „poprawa” – a nie „pogarszanie” – jakości systemu transportowego i rozwój „zgodny” – a nie „sprzeczny” – z zasadami zrównoważonego rozwoju – zauważa dr Jakub Majewski.

Dodatkowym argumentem do zajęcia się tą sprawą jest jego zdaniem fakt, że spodziewany wyrok, który zapadnie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym powinien odpowiedzieć na kilka generalnych pytań, odnoszących się do organizacji publicznego transportu zbiorowego. I przy okazji rozstrzygnąć czy urzędnicy mogą swobodnie wybierać, które zobowiązania prawa miejscowego są istotne, a które można ignorować.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tych połączeń już nie ma, czyli kolejowa mapa wstydu

Infrastruktura

Tych połączeń już nie ma, czyli kolejowa mapa wstydu

Redakcja 19 września 2022

Kolej wraca do Przyszowic - a bilet za złotówkę

Infrastruktura

Adamczyk: Mamy nadzieję, że autobusy wrócą, gdy znów będą opłacalne

Zintegrowany transport

Kto nie ma pociągu do Końskich

Prawo i polityka

Kto nie ma pociągu do Końskich

Jakub Dybalski 08 marca 2020

Zobacz również:

Tych połączeń już nie ma, czyli kolejowa mapa wstydu

Infrastruktura

Tych połączeń już nie ma, czyli kolejowa mapa wstydu

Redakcja 19 września 2022

Kolej wraca do Przyszowic - a bilet za złotówkę

Infrastruktura

Adamczyk: Mamy nadzieję, że autobusy wrócą, gdy znów będą opłacalne

Zintegrowany transport

Kto nie ma pociągu do Końskich

Prawo i polityka

Kto nie ma pociągu do Końskich

Jakub Dybalski 08 marca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5