NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Dwa lata temu odjechał ostatni pociąg pasażerski do Braniewa

| inf. pras oprac. JM 10.09.2021 5,1k

Dwa lata temu odjechał ostatni pociąg pasażerski do Braniewa
Fot. Aleksander Durkiewicz - CCA-SA 4.0
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie rozpatruje skargę Fundacji ProKolej, złożoną po likwidacji pociągów na linii kolejowej nr 221 do Braniewa. Wyrok rozstrzygnie, czy zobowiązania zawarte w planie publicznego transportu zbiorowego to prawa pasażerów, czy fikcja.
Jak przypomina Fundacja ProKolej, plan zrównoważonego rozwoju transportu publicznego dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego został uchwalony 24 września 2013 roku. Opisano w nim szczegółowo sieć planowanych połączeń komunikacyjnych dla mieszkańców. Dokument stał się też podstawą do zawarcia umów z przewoźnikami pasażerskimi, w tym z PolRegio, które uruchamia pociągi regionalne w województwie. Zarówno w planie, jak i w umowie uwzględniono obsługę połączenia kolejowego z Olsztyna, przez Pieniężno, Ornetę do Braniewa. Co więcej, aby poprawić ofertę dla pasażerów odcinek ten – w poprowadzony w większością linią kolejową nr 221 – zgłoszono również do modernizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Autobusy zamiast pociągów

Pociągi wskazane w Planie Transportowym kursowały zaledwie trzy lata. We wrześniu 2019 zastąpiono je autobusami, tłumacząc że rusza wspomniana modernizacja. Rzecz w tym, że żadne prace na linii 221 się nie zaczęły. To był pretekst który pozwolił pół roku później zlikwidować połączenie Braniewa ze stolicą województwa - przypomina ProKolej dodając, że przyjęty przez Sejmik plan transportowy jasno określał, że pociągi w tej relacji mają kursować i służyć mieszkańcom finansowany przez Urząd Marszałkowski publiczny transport zbiorowy zamarł.

- W sytuacji, kiedy Marszałek Województwa Warmińsko Marszałkowskiego nie wykonuje postanowień obowiązującego planu transportowego, ignoruje skargi podróżnych, interwencje Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, interpelacje poselskie i apele organizacji branżowych, społeczeństwu nie pozostaje nic innego niż droga sądowa – wyjaśnia dr Jakub Majewski, Prezes Fundacji ProKolej – Urząd Marszałkowski w Olsztynie jest powszechnie uznawany za jednego z najgorszych w Polsce organizatorów publicznego transportu zbiorowego. I to nie jest przypadek, że rozkład jazdy na Warmii i Mazurach jest powszechnie przedmiotem drwin, żartów i memów internetowych  – dodaje.

Skarga do sądu

Po zebraniu pełnej dokumentacji i wymianie korespondencji z urzędnikami z Olsztyna Fundacja ProKolej zdecydowała się przygotować skargę na naruszanie prawa, jakim jest brak realizacji obowiązującego planu transportowego. Organizacja uznała, że pojedynczy pasażer w starciu z samorządową machiną nie ma szans, a mieszkańcy pozbawieni komunikacji mają prawo czuć się oszukani przez władze regionu.

- Trzeba podkreślić, że ograniczanie dostępu do usług publicznych stoi w sprzeczności z podstawowym celem Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego, jakim jest „poprawa” – a nie „pogarszanie” – jakości systemu transportowego i rozwój „zgodny” – a nie „sprzeczny” – z zasadami zrównoważonego rozwoju – zauważa dr Jakub Majewski.

Dodatkowym argumentem do zajęcia się tą sprawą jest jego zdaniem fakt, że spodziewany wyrok, który zapadnie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym powinien odpowiedzieć na kilka generalnych pytań, odnoszących się do organizacji publicznego transportu zbiorowego. I przy okazji rozstrzygnąć czy urzędnicy mogą swobodnie wybierać, które zobowiązania prawa miejscowego są istotne, a które można ignorować.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5