PKP Polskie Linie Kolejowe po raz kolejny przesuwają termin otwarcia łącznicy, która o kilkanaście minut ma skrócić podróże z Kielc w kierunku Warszawy, przez Centralną Magistralę Kolejową.
Budowa łącznicy jest istotna głównie z punktu widzenia kielczan. Po wybudowaniu 3-kilometrowego odcinka linii 582, czas przejazdu najszybszych pociągów kursujących między Warszawą a Kielcami skróci się, jak zapewnia PKP PLK, do nawet 2 godzin i 10 minut. Jest jedno „ale”. Inwestycja miała być gotowa już w grudniu 2019 roku.
Przedłużył się podział działek, wciąż nie ma pozwolenia na budowę
Zmiana terminu realizacji umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach zadania pn.: „Budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn.", zawartej z ZUE SA wynikała m.in. z konieczności rozszerzenia zakresu prac projektowych i wykonania dodatkowych projektów podziałów działek –
informowała nas w lipcu 2019 Izabela Miernikiewicz z biura prasowego PKP PLK.
Wówczas mówiono o 7 miesiącach przesunięcia oddania inwestycji w stosunku do pierwotnego planu. Łącznica wciąż jest niegotowa, a jej brak oznacza, że kolei trudno konkurować z autami przy dojazdach do stolicy.
Zwłaszcza, że wciąż zamknięta jest linia przez Radom. Z wyjaśnień uzyskanych przez PKP PLK wynika, że inwestor wciąż nie uporał się z formalnościami.
– Termin realizacji robót związanych z budową łącznicy Czarnca – Włoszczowa Północ został zmieniony ze względu na rozszerzony zakres prac oraz wydłużony czas pozyskiwania decyzji administracyjnych. Prace projektowe zostały rozszerzone ze względu na konieczność wykonania dodatkowych projektów podziałów działek oraz aktualizacji mapy do celów projektowych – usłyszeliśmy przed kilkoma dniami z ust przedstawicielki PKP PLK.
Jak dodaje Izabela Miernikiewicz, wykonawca pozyskuje decyzje o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz o pozwoleniu na budowę, potrzebne do rozpoczęcia prac. Wniosek o wydanie pozwolenia na budowę został złożony do Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego, a dokumenty są obecnie w trakcie procedowania. Rozpatrywane są także odwołania stron od uzyskanej decyzji ustalenia lokalizacji linii kolejowej.
PLK chce zdążyć do grudnia 2021
– Po uzyskaniu decyzji – pozwolenie na budowę, roboty budowlane są planowane w bieżącym roku, a oddanie toru do eksploatacji od nowego rozkładu jazdy 2021/22 – utrzymuje przedstawicielka PKP PLK, choć przy budowie zasadniczego odcinka łącznicy nie wbito w ziemię jeszcze ani jednej łopaty. W terminowym oddaniu prac ma pomóc to, co PKP PLK wykonała z wyprzedzeniem.
– PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach projektu budowy łącznicy Czarnca – Włoszczowa Płn. wykonały prace przygotowawcze do włączenia nowej linii na stacji Włoszczowa Płn. i w rejonie przystanku Czarnca. Prace objęły przebudowę układu torowego, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wykonawca przygotowuje teren do przyszłych prac. W ramach komplementarnej inwestycji, PLK zmodernizowały 2 perony w Czarncy oraz tory przyperonowe – czytamy.
Budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Północ jest współfinansowane ze środków RPO Województwa Świętokrzyskiego. Wartość projektu to ok. 42, 8 mln zł, w tym dofinansowanie UE wynosi ponad 36 mln zł.