Poprawa parametrów technicznych i eksploatacyjnych, a w szczególności zwiększenie mocy do 3000 KM to najważniejsze z celów modernizacji lokomotywy M62, z jakimi zmierzyli się konstruktorzy VIS Systems z Gliwic.
W modernizowanej lokomotywie zastosowano nowoczesny agregat prądotwórczy o niskiej emisji substancji szkodliwych zgodnie z wymaganiami stage IIIb, wprowadzono nowy napęd urządzeń pomocniczych, zmodernizowano kabiny maszynisty. Zmiany konfiguracyjne znacząco wpłynęły na poprawę efektywności wykorzystania lokomotywy oraz zmniejszyły koszty jej utrzymania.
Modernizacja lokomotywy M62 (ST44) zapewnia:
– wzrost mocy z 1420kW do 2200Kw,
– obniżenie zużycia paliwa o 11 proc.,
– obniżenie zużycia oleju smarnego o do 50 proc.
Innym kierunkiem modernizacji lokomotyw M62 – wskazuje Andrzej Drewniany, szef działu mechanicznego – jest konwersja na zasilanie w pełni elektryczne, co oznacza zastąpienie starego spalinowego agregatu prądotwórczego nowoczesnym zasilaniem impulsowym. Spotkaliśmy się z dużym zainteresowaniem przewoźników takim rodzajem modernizacji, szczególnie w kontekście strategicznych decyzji taborowych. Co istotne, z punktu widzenia zamawiającego, okres zwrotu z inwestycji może się zamykać w okresie 5-6 lat.
W obydwu kierunkach modernizacja lokomotyw wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji, poprawę bezpieczeństwa i warunków pracy maszynisty oraz zmniejsza niekorzystne oddziaływanie na środowisko naturalne. Każdy wariant modernizacji analizowany jest z punktu widzenia LCC, z naciskiem na minimalizacje okresu zwrotu z takiej inwestycji dla przewoźnika.
Proponowane kierunki modernizacji lokomotywy M62, wraz z jej nowymi zespołami i układami, to rozwiązania, które z założenia mają być skutecznie eksploatowane przez długie lata – dodaje Zdzisław Kotowski, wiceprezes zarządu VIS Systems.