Dwa pierwsze Flirty trzeciej generacji dla PKP Intercity są już po technicznym odbiorze końcowym. – Oznacza to, że są one już w dyspozycji przewoźnika – mówi Marta Jarosińska, kierownik ds. komunikacji w Dywizji Europa Centralna koncernu Stadler. Ostateczny odbiór odbędzie się po dopuszczeniu do eksploatacji przez UTK.
PKP Intercity kupiło w sumie od konsorcjum Stadler-Newag dwadzieścia Flirtów trzeciej generacji. Odbiory jednostek podzielone są na trzy etapy: fabryczny, techniczny na miejscu oraz końcowy. Dwa pierwsze Flirty są już po odbiorze technicznym. – PKP Intercity dokonało technicznego odbioru końcowego pojazdów ED160-002 oraz ED160-007, co oznacza, że są one już w dyspozycji przewoźnika – informuje Marta Jarosińska, kierownik ds. komunikacji w Dywizji Europa Centralna koncernu Stadler.
Pod względem formalnym nie jest to jeszcze ostateczny odbiór. Ten będzie możliwy po uzyskaniu zezwolenia do eksploatacji. – Aktualnie wniosek jest rozpatrywany przez UTK – mówi Jarosińska. Jednocześnie spółka PKP Intercity prowadzi szkolenia maszynistów. – W sumie szkolimy 200 maszynistów – wylicza Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.
Nowy pojazd był prezentowany na niedawnych targach Trako, gdzie odbyło się jego uroczyste przekazanie. Wartość projektu to 1 mld 621 mln zł, z czego 70% stanowi dofinansowanie unijne. Umowa, poza dostarczeniem pojazdów, obejmuje również ich serwis przez kolejnych 15 lat. Tymczasowo obsługa techniczna będzie odbywać się na Olszynce Grochowskiej, ale trwają rozmowy na temat docelowej hali na cele związane z utrzymaniem pociągów.
Nowe pociągi wejdą do rozkładu jazdy już w grudniu. Docelowo obsłużą m.in. trasy z Krakowa do Olsztyna przez Warszawę i Kielce, z Warszawy do Bydgoszczy, z Gdyni do Katowic przez Bydgoszcz i Łódź oraz ze Szczecina do Krakowa przez Łódź.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.