Na kilku trasach PKP Intercity ograniczyło możliwość przewozu rowerów w pociągach. W dwóch przypadkach – radykalnie. Jak przewoźnik tłumaczy tą sytuację?
Od połowy grudnia, czyli z momentem wejścia rozkładu jazdy 2020/2021, na kilku ważnych kolejowych ciągach komunikacyjnych pojawia się mniej pociągów, w których dopuszcza się przewóz rowerów. Tymczasem właśnie zaczęła się wiosna i istnieje coraz większy popyt na przewóz dwóch kółek.
Już wcześniej był z tym problem, z momentem w którym przewoźnik ograniczył możliwość przewozu jednośladów w wagonach do tego nieprzystosowanych (ograniczoną ilość rowerów można było przewozić w ostatnim przedsionku ostatniego wagonu, lub w pierwszym przedsionku pierwszego). Pandemiczne obostrzenia wpłynęły na to, że w pociągu może jechać o połowę mniej pasażerów, a więc także rowerzystów.
Najbardziej widoczny brak wagonów do przewozu rowerów jest na trasie Warszawa – Poznań. Do marca 2020 z rowerem można było wejść aż do 12 pociągów na tej trasie. Później było ich już tylko 7, a od grudnia - 5. Tylko w jednym pociągu międzynarodowym (do Berlina) na tej trasie można przewieźć jednoślad.
Podobna sytuacja ma miejsce na trasie Gdańsk – Poznań Główny. Wcześniej niemal każdy z pociągów realizujących to połączenie posiadał w swoim składzie wagon z wieszakami. Takich pociągów było aż 11 do marca 2020 a później - 9. Obecnie tylko do 7. z nich wejdziemy z rowerem, przy czym żaden z pociągów z Gdańska Głównego do Poznania między 21:35 a 12:16 nie prowadzi takiego wagonu.
Gorzej jest także między Warszawą a Białymstokiem, gdzie do grudnia kursowało 11 pociągów z miejscami dla rowerów, a obecnie jest ich tylko 8. W tym wypadku „winne” są akurat prace modernizacyjne prowadzone przez PKP PLK na Rail Baltice, które generalnie zmniejszyły liczbę składów poruszających się między tymi miastami.
Poprosiliśmy PKP Intercity o wyjaśnienie pozostałych przypadków. Jeśli chodzi o pociągi Warszawa - Poznań, to przewoźnik wyjaśnia, że ograniczenia w przewozie rowerów wynikają z... podwyższenia kategorii niektórych pociągów.
– W związku z przekształceniem z kategorii TLK na IC od rozkładu jazdy na sezon 2020/2021, uległo zmianie zestawienie m.in. pociągów IC Zamenhof, IC Zielonogórzanin czy IC Lubuszanin. Obecnie wspomniane składy zestawione są z klimatyzowanych wagonów, a docelowo pojawią się również te przystosowane do przewozu jednośladów – napisała Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity.
Przedstawicielka PKP Intercity dodaje, że jeśli chodzi o połączenia ze stolicy i Trójmiasta do Poznania i Wrocławia dostępność pociągów przystosowanych do przewozu rowerów będzie się zwiększać wraz z odbiorami (zaplanowanymi na bieżący rok) zmodernizowanych wagonów do przewozu rowerów. Ma ich być 40. Z końcem roku na trasy mają też wyjechać
pierwsze dwa Flirty (z zamówienia na 12 takich pociągów) oraz
dwa ED74 z miejscami na rowery.