Ostatnia nowelizacja Krajowego Programu Kolejowego przyniosła istotne zmiany na liście zadań realizowanych z pomocą środków przyznanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Wzrosła wartość projektów realizowanych w rejonie granicy, natomiast zrezygnowano z prac na odcinku Lewki – Czeremcha. Poważne ograniczenia dotknęły również linię nr 49.
Zmiany w KPKUchwalony w 2016 r. Krajowy Program Kolejowy zakładał realizację 6 projektów z dofinansowaniem przyznanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014–2020 o łącznej wartości ok. 232 mln zł. Jednak
ostatnia nowelizacja dokumentu spowodowała istotne zmiany w wartościach zadań, których obecnie łączna wartość obniżona została o niespełna 8 mln zł.
Odnośnie do zmian dotyczących poszczególnych przedsięwzięć to zwiększono wartość 4 projektów: Rewitalizacja linii kolejowej nr 59 na odcinku granica państwa – Chryzanów (S) z 37 mln zł do 74,5 mln zł, Rewitalizacja linii kolejowej nr 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Gieniusze (S) z 90 do 97,2 mln zł, Rewitalizacja linii kolejowej nr 923 na odcinku Bufałowo Wschód – Bufałowo (S) z 3 mln zł do 3,03 mln zł oraz Rewitalizacja linii kolejowej nr 36 na odcinku Łapy – Śniadowo – gr. Województwa z prawie 41,3 mln do niespełna 50 mln. Bardzo poważnie obniżono zaś wartość projektu Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża z 35,9 do nieco ponad 1 mln zł. Całkowicie zrezygnowano z projektu Prace na linii nr 32 odc. Lewki – Czeremcha, na którego realizację wcześniej przewidywano wydać 25 mln zł. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Karol Jakubowski z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, powodem wprowadzenia zmian w KPK są rosnące koszty realizacji prac projektowych i budowlanych, znacznie przekraczające wcześniej zaplanowane kwoty.
Wstępna zgoda samorządu wojewódzkiegoJak zapewnia przedstawiciel PKP PLK, zmiany listy zadań realizowanych z pomocą RPO zaaprobowane zostały przez Marszałka Województwa Podlaskiego. – Wstępnie uzgodniono z samorządem, że w przypadku otrzymania ofert przekraczających planowane koszty projektów, w pierwszej kolejności należy uwzględnić do realizacji projekty na liniach szerokotorowych, jako najważniejszych dla województwa podlaskiego tj. na liniach nr: 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Gieniusze, 923 na odcinku Bufałowo Wschód – Bufałowo (S) i 59 na odcinku granica państwa – Chryzanów (S).
„Poszkodowane” przedsięwzięciaJak już wspomniano, wprowadzone zmiany do Krajowego Programu Kolejowego zakładają rezygnację z realizacji projektu Prace na linii nr 32 odc. Lewki – Czeremcha. Odcinek ten był objęty robotami torowymi związanymi z przygotowywaniem objazdów dla modernizowanej linii Warszawa – Białystok. Jak informuje Karol Jakubowski, w ramach przeprowadzonych prac na odcinku Czeremcha – Białystok ułożono nowe tory i zabudowano nowe rozjazdy oraz blokadę liniową. Przebudowano również przejazdy kolejowo- drogowe. – Na szlaku od Czeremchy do Lewek cztery przejazdy dodatkowo zabezpieczono samoczynną sygnalizacją przejazdową. W Lewkach, Czeremsze i Kleszczelach zamontowano także rogatki – informuje. Efektem inwestycji jest kursowanie pociągów pasażerskich z prędkością 100 km/h i towarowych z prędkością 80 km/h. Wykonane roboty pochłonęły 86 mln zł.
Istotnie zmniejszono wartość projektu dotyczącego linii nr 49. Jak informowaliśmy na naszym portalu, PKP PLK zaproponowały pozyskanie jedynie dokumentacji projektowej. Należy jednak podkreślić, że Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 Śniadowo – Łomża została zaproponowana do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Z ostatnich doniesień wynika również, że przez Łomżę ma przebiegać jedno z połączeń kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jednak udzielający informacji poinformował „Rynek Kolejowy”, że ostatniego z wymienionych zamierzeń nie należy wiązać z projektem rewitalizacji linii nr 49, ponieważ zakłada się „budowę nowego połączenia (szprychy) w nowym śladzie o innych parametrach niż istniejąca linia kolejowa nr 49 Śniadowo – Łomża”.