PKP PLK rozpisała trzyczęściowy przetarg na wykonanie dokumentacji i pełnienie nadzoru nad modernizacją połowy Magistrali Węglowej, od Zduńskiej Woli aż do Tczewa.
Zamówienie zostało podzielone na części odpowiadające przyszłym Lokalnym Centrom Sterowania: LCS Inowrocław, LCS Bydgoszcz Główna oraz LCS Tczew. Do tego przedmiot zamówienia podzielony jest na dwie fazy. Pierwszą będzie opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej, raportów o oddziaływaniu na środowisko, projektów budowlanych i dokumentacji przetargowych, a drugą, którą PLK może zamówić jako opcja, będzie pozyskanie decyzji administracyjnych, opracowanie odpowiedzi/wyjaśnień na pytania oraz nadzór autorski w trakcie realizacji robót.
Na całość PKP PLK chciałaby wydać 88 580 000 złotych netto. Realizacja umów wraz z nadzorem potrwa – w zależności od części – nawet 2310 dni. PLK zastosuje przy wyborze wykonawców kryterium jakości (dodatkowe wsparcie kluczowego personelu zespołu projektowego o wadze 30) oraz kryterium ceny o wadze 70. Każdy wykonawca może złożyć ofertę tylko na jedną część.
Po modernizacji nawet 200 km/h
Warto pamiętać, że
już teraz prowadzone są prace zarówno na linii 131 (większość tzw. Magistrali Węglowej), m.in. w ramach projektu „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew” LCS Bydgoszcz i "
Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Bydgoszcz – Tczew", jak i na
równoległej linii 201 („Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, „Prace na linii kolejowej nr 201 na odcinku Nowa Wieś Wielka – Maksymilianowo etap II”). Do tego na sieci PLK, w tym na Węglówce, budowany będzie ERTMS/GSM-R w ramach Narodowego Programu Wdrażania ERTMS.
Według założeń PLK, po modernizacji na linii 131 prędkość pociągów pasażerskich ma wynieść 200 km/h na odcinku Inowrocław – Tczew i 140 km/h od Inowrocławia do Dąbia nad Nerem, a prędkość pociągów towarowych – 120 km/h. Do tego długości użyteczne wszystkich torów głównych (bez uwzględnienia warunków widoczności semaforów, dokładności zatrzymania i dróg ochronnych) mają wynieść 780 metrów, a długości peronów 200 metrów (na stacjach Inowrocław, Pelplin 400 metrów).
Zasięgi LCS-ówOdcinek LCS Tczew obejmuje linię 131 Chorzów Batory – Tczew na odcinku Smętowo Graniczne – Tczew od km 452,885 do km 498,912 oraz odcinek linii 732 w Tczewie. LCS Bydgoszcz Główna obejmuje linia 131 od km 339,00 do km 452,885 oraz linię nr 201 od km -1,395 aż do km 33,472 oraz odcinek linii 240 od km 1,680 do km 8,356. Natomiast LCS Inowrocław obejmuje linia nr 131 od km 226,750 do km 339,000 oraz krótkie odcinki linii 544, 740, 741 oraz 742.
Warto przypomnieć, że niedawno PKP PLK podpisała
umowę na dokumentację projektową i nadzór autorski dla projektu pn. „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew” LCS Zduńska Wola Karsznice. Zarządca infrastruktury ma za to duży problem z modernizacją południowego odcinka "Węglówki" –
przetargi na wykonawstwo trzeba było odwołać po radykalnym przekroczeniu kosztorysu przez oferentów.