PKP PLK przebudują wiadukt i estakadę stacji Opole Wschodnie. To duża inwestycja, która pochłonie kilkadziesiąt milionów złotych. Równolegle prace przy zmianie układu ulic przy stacji wykonuje miasto.
Przedmiotem zamówienia jest przebudowa wiaduktu wraz z rewitalizacją estakady w stacji Opole Wschodnie w km 6,420 linii 277 Opole Groszowice – Wrocław Brochów. Inwestycja będzie realizowana w systemie "projektuj i buduj". Jego wartość szacunkowa to aż 35 milionów złotych netto. Termin realizacji zamówienia to 28 miesięcy.
Po opracowaniu dokumentacji projektowej planowane są roboty budowlane w następujących branżach: inżynieryjne, nawierzchnia i podtorze, urządzenia sterowania ruchem kolejowym (SRK), urządzenia i układy elektroenergetyki do 1 kV, sieć trakcyjna oraz perony z infrastrukturą pasażerską.
Ogromna inwestycja miejska
Nie znamy jeszcze szczegółów zamówienia, ale warto zwrócić uwagę, że za okolice stacji Opole Wschodnie wzięło się też miasto, które wyda aż 180 milionów złotych (w tym 112 mln zł dotacji z POIiŚ) na przebudowę dróg dojazdowych obok stacji, budowę podwójnego ronda i pierwszego w mieście trzypoziomowego skrzyżowania. Podwójne rondo ma umożliwić wyjazd z ul. Katowickiej w stronę Oleskiej i Batalionów Chłopskich.
Częścią planu jest przebicie tunelu w nasypie kolejowym tuż obok dworca Opole Wschodnie (połączy ul. Rataja z ul. Bohaterów Monte Cassino) oraz budowa małego tunelu pod skrzyżowaniem. Mają nim jeździć kierowcy poruszający się od strony ul. Plebiscytowej w stronę Zaodrza i na odwrót. Zaplanowano też estakadę poprowadzoną wzdłuż torów. Powstanie też niewielki dworzec autobusowy, buspasy, nowe parkingi oraz wypożyczalnia rowerów.
Prezydent miasta Arkadiusz Wiśniewski podkreśla, że ważną częścią projektu jest także system sterowania ruchem na 30 najważniejszych skrzyżowaniach. – Dzięki ITS (inteligentny system sterowania ruchem) będziemy mogli szybciej reagować na korki. Z myślą o tym systemie zbudujemy dużą serwerownię w Parku Naukowo-Technologicznym – zapewnił prezydent.
Unikatowy obiekt
Miasto planowało prowadzić swoją inwestycję równolegle z kolejową, ale prawdopodobnie zostanie ona ukończona dużo wcześniej, bo do końca 2019 roku. Stacja Opole Wschodnie ma unikatowy kształt – składa się z wiaduktu, estakady i nasypu, wewnątrz którego znajdują się pomieszczenia stacji. Mimo tego, że ostateczny kształt został jej nadany w 1928 roku, nie znalazła się w rejestrze zabytków. Władze miasta podkreślają, że stacja będzie ważną częścią centrum przesiadkowego.
To nie jedyne prace, które PKP PLK planuje na alternatywnym ciągu transportowym CE30 Opole – Wrocław przez Jelcz w ciągu linii 277. Kolejarze przygotowują też
przebudowę stacji Jelcz-Laskowice oraz
rewitalizację całej linii kolejowej.