Pociąg EuroCity 1191 z Kopenhagi do Hamburga prowadzony Duńskim Vectronem na stacji Padborg
fot. Przemysław Jezierski
Poczęstunek dla pasażerów pierwszej klasy
fot. Przemysław Jezierski
Serwis gastronomiczny w pociągach EuroCity na terenie Danii zapewnia pracownik sieci sklepów spożywczych 7-Eleven. Pasażerowie 1. klasy otrzymują poczęstunek w cenie biletu
fot. Przemysław Jezierski
Wnętrze przedziału 1 klasy wagonu DB w pociągu EuroCity 1191
Na duńskiej sieci kolejowej pociągi pasażerskie wreszcie rozpędzają się do 200 km/h. Dotychczas najwyższa prędkość, z jaką kursowały duńskie pociągi na wybranych odcinkach sieci, wynosiła 180 km/h. Wdrożenie prędkości maksymalnej 200 km/h jest wynikiem oddania do użytku nowej linii dużych prędkości pod Kopenhagą oraz zakupu przez koleje DSB dwusystemowych elektrowozów Vectron Siemensa.
Od 180 do 200 kilometrów na godzinę
Regularne rozkładowe kursy z prędkością 200 km/h odbywają się w Danii od czerwca zeszłego roku. Prędkość ta jest osiągana na niespełna 60-kilometrowym odcinku nowej linii KDP między Kopenhagą a Ringsted. Linia zaprojektowana do 250 km/h została oddana do użytku już w połowie 2019 roku, jednak przez pierwsze lata eksploatacji obowiązywała na niej prędkość 180 km/h. Dopiero w 2023 roku po wdrożeniu systemu sterowania ruchem ETCS 2 możliwe było podniesienie prędkości maksymalnej. W 2019 roku, kiedy uruchamiano nową linię Kopenhaga – Ringsted, Duńczycy nie posiadali jeszcze odpowiedniego taboru, czyli pociągów, które mogłyby rozpędzać się do 200 km/h. Stan ten zmienił się dopiero w 2022 roku, kiedy na tory wyjechały dwusystemowe Vectrony. Koleje DSB zakupiły 42 maszyny tej popularnej serii i uzyskały homologację do 200 km/h przy dwóch systemach zasilania: 15 kV AC i 25 kV AC. Duńskie Vectrony od czerwca 2023 roku prowadzą międzynarodowe pociągi EuroCity w relacji Kopenhaga – Hamburg. Są to póki co jedyne pociągi w Danii osiągające prędkość 200 km/h. Jednocześnie Dania stała się dziesiątym europejskim krajem, w którym klasyczne pociągi zestawione z lokomotywy i wagonów rozpędzają się do 200 km/h.
EuroCity dzienne i nocne
Połączenia EuroCity w relacji Kopenhaga – Hamburg są realizowane w porze dziennej i nocnej. Rozkład jazdy na 2024 rok przewiduje osiem par pociągów łączących duńską stolicę z drugim największym miastem w Niemczech. Kursy z Kopenhagi realizowane są od godz. 5:10 do 17:14 średnio co dwie godziny. Najkrótszy czas przejazdu pociągu dziennego wynosi 4 godziny i 46 minut. Nocna podróż pociągiem wyjeżdżającym z Kopenhagi o godz. 23:51 trwa znacznie dłużej, bo 6 godzin i 36 minut, ale rozkład jazdy celowo został ułożony w taki sposób, aby pociąg przyjechał do stacji docelowej o ludzkiej porze. Czas podróży został rozciągnięty przez dłuższe postoje na stacjach pośrednich.
W drodze powrotnej z Hamburga pociągi kursują również co dwie godziny, z odjazdami z dworca głównego od 6:31 do 18:50. Podróż w odwrotnej relacji jest nieco dłuższa – najszybszy pociąg pokonuje 510 km dzielących Hamburg i Kopenhagę w 5 godzin i 3 minuty. Pociąg nocny odjeżdża z Hamburga o 23:30 i kończy bieg w Kopenhadze o 6:31. Na terenie Niemiec pociągi rozpędzają się do 160 km/h. W Danii na wielu odcinkach obowiązuje prędkość 180 km/h oraz 200 km/h na nowej linii KDP Kopenhaga – Ringsted.
Klasyczne wagony i poczęstunek w pierwszej klasie
Każdy pociąg EuroCity zestawiony jest z duńskiej lokomotywy Vectron i siedmiu wagonów kolei niemieckich DB z 493 miejscami do siedzenia (54 w pierwszej klasie i 439 w drugiej klasie). W zestawieniu jest jeden wagon pierwszej klasy z przedziałami oraz sześć wagonów drugiej klasy, z czego większość to wagony w całości bez przedziałów, ale są też wersje mieszane z pięcioma przedziałami sześcioosobowymi.
W zestawieniu brakuje wagonów restauracyjnych. Koleje DB zrezygnowały całkowicie z włączania tego typu wagonów do nielicznych już pociągów IC i EC obsługiwanych tradycyjnymi składami wagonowymi. Nie oznacza to jednak, że pasażerowie w pociągach relacji Kopenhaga – Hamburg są pozbawieni dostępu do usługi gastronomicznej. Serwis gastronomiczny świadczony jest tylko na odcinku duńskim przez koleje DSB we współpracy z siecią sklepów spożywczych 7-Eleven. Dedykowany pracownik oferuje pasażerom kawę, herbatę oraz zimne napoje i przekąski. Ponadto w klasie pierwszej pasażerowie otrzymują poczęstunek wliczony w cenę biletu. Jest to słodka i słona przekąska, woda mineralna oraz jeden ciepły napój.
Były gumowe nosy, będzie Talgo
Klasyczne składy wagonowe obsługujące pociągi relacji Kopenhaga – Hamburg to zupełna nowość. W poprzednich latach połączenie to było realizowane trakcją spalinową przy użyciu duńskich pociągów zespolonych MF, tzw. gumowych nosów. W latach 2008-2017 międzynarodowe pociągi z Danii do Niemiec były również obsługiwane przez niemieckie składy zespolone ICD-TD. Wówczas w rozkładzie jazdy figurowały bezpośrednie pociągi relacji Kopenhaga – Berlin. Zestawy lokomotywa plus zwykłe wagony na duńskich torach nie zagoszczą jednak na długo. Prawdopodobnie już w przyszłym roku na trasę Kopenhaga – Hamburg wyjadą nowe pociągi Talgo, które koleje DSB zamówiły u hiszpańskiego producenta. Do prowadzenia składów Talgo posłużą te same lokomotywy Vectron, które są teraz używane do obsługi pociągów EuroCity ze starymi wagonami DB.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.