Dolnośląska Służba Dróg i Kolei właśnie ogłosiła przetarg na rewitalizację prawie połowy linii kolejowej 310, biegnącej z Kobierzyc do Piławy Górnej. W pierwszej kolejności prace mają objąć odcinek Łagiewniki Dzierżoniowskie – Piława Górna. Prace mają zakończyć się do końca maja 2024 roku.
Wygląda na to, że kolejną linią kolejową na Dolnym Śląsku, która zostanie przywrócona do pełnej sprawności, będzie ta oznaczona numerem 310, łącząca Kobierzyce z Piławą Górną. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, zarządzająca tym odcinkiem, właśnie ogłosiła bowiem przetarg na rewitalizację fragmentu trasy pomiędzy Piławą a Łagiewnikami. Linia jest jedną z kilkunastu,
które zostały przejęte przez województwo dolnośląskie w celu reaktywacji i przywrócenia na nich ruchu kolejowego.Ostatnie regularne pociągi pasażerskie w 1996 roku
Zadanie obejmuje wykonanie pełni prac budowlanych na podstawie dokumentacji projektowej, którą posiada zamawiający. Odcinek objęty przetargiem ma 17,345 km długości. Jak możemy przeczytać w opisie zamówienia, ruch pasażerski na linii 310 został zawieszony w 1996 roku, natomiast linia została zamknięta dla ruchu kolejowego w czerwcu 2001 roku.
Obecnie linia nie posiada już torowiska z wyjątkiem fragmentów na przejazdach drogowych oraz mostach. Podobnie stało się z podkładami. Podtorze jest mocno zanieczyszczone, choć nie wykazuje ono utraty nośności. DSDiK informuje też, że górna warstwa podsypki tłuczniowej została już wywieziona i zutylizowana. Obiekty inżynieryjne na omawianym odcinku także wykazują uszkodzenia, które są typowe dla konstrukcji bez prowadzonych regularnie prac utrzymaniowych.
Kompleksowa rewitalizacja
Prace mają pozwolić na prowadzenie ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 80 km/h, a linia ma spełniać normy dla 3 klasy linii kolejowych. Wszystkie podkłady użyte do rewitalizacji linii mają być nowe, strunobetonowe. DSDiK chce, aby do realizacji inwestycji wykorzystać nowe szyny typu S49. Inwestycja obejmie także odtworzenie systemu odwodnienia oraz wykonanie nowej podsypki tłuczniowej. Po roku od zakończenia prac, tor trzeba będzie podbić i uzupełnić ewentualne ubytki podsypki tłuczniowej.
Zakres prac obejmuje również odbudowę peronów i obiektów obsługi podróżnych. Dokładny opis tego działania nie znalazł się jednak w dokumentacji projektowej dostępnej na stronie przetargu. Z rysunków technicznych możemy wnioskować, że w ramach prac odbudowa obejmie przystanki w Łagiewnikach, Wilkowie, Niemczy a także w Przerzeczynie. Do likwidacji przeznaczono dawny przystanek w Przystroniu Śląskim, natomiast w Niemczy ma powstać nowy przystanek osobowy, o roboczej nazwie Niemcza Miasto. Ma znajdować się on między 30,8 a 30,9 kilometrem linii.
Wykonawca będzie musiał także wykonać sygnalizację na przejazdach kolejowo-drogowych oraz położyć na nich nowy asfalt.
Koniec prac na przełomie maja i czerwca 2024 roku
Rewitalizacja ma zostać zakończona do 31 maja 2024 roku. W postępowaniu mogą startować wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu 5 ostatnich lat zrealizowali minimum jedno zadanie polegające na rewitalizacji / modernizacji / budowie lub przebudowie linii kolejowej, a wartość zadania wynosiła minimum 15 milionów złotych brutto.
Oferty w postępowaniu można składać do 19 stycznia 2023 roku, a o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecydują cena - 60% oraz okres gwarancji - 40%.