Pasażerowie jadący z Łodzi do Radomia przesiadają się pomiędzy pociągami ŁKA i KM w Drzewicy. Na tamtejszej stacji kolejowej znajdują się dwa perony, w tym jeden ziemny. Jest on cały czas regularnie wykorzystywany.
W grudniu zeszłego roku
Łódzka Kolej Aglomeracyjna zainaugurowała ruch pociągów do Drzewicy. Niewielka stacja na wschodnich rubieżach województwa łódzkiego bardzo zyskała więc na znaczeniu: dotychczas dojechać można było tam tylko z jednego kierunku (z Radomia), a teraz docierają tu także bezpośrednie kursy z Łodzi. Co więcej, podróżni w drodze z Łodzi na południowe Mazowsze właśnie w Drzewicy przesiadają się ze składów ŁKA do jednostek elektrycznych Kolei Mazowieckich.
Dwa perony o bardzo różnym standardzie Pasażerowie mogą być jednak nieco zaskoczeni warunkami przesiadki. Skomunikowania zazwyczaj zorganizowane są tak, by oba składy zatrzymały się przy tym samym peronie: 1 lub 2. Pierwszy z nich wyłożony jest kostką, ale drugi to peron ziemny o nieutwardzonej nawierzchni. Może być to kłopotliwe zwłaszcza w czasie deszczu. – Ruch pociągów układany jest w taki sposób, by jak najczęściej realizować obsługę podróżnych z peronu nr 1 – zastrzega przy tym Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Dodaje, że w sytuacji, gdy przy peronie nr 1 stoi już skład Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, który skończył w Drzewicy bieg, przyjeżdżające pociągi kierowane są na tory przy peronie ziemnym. – Staramy się jak najbardziej ułatwić podróżnym przesiadanie się z pociągu na pociąg – zapewnia jednocześnie nasz rozmówca. Przypadki podstawiania składów przy peronie nr 2 określa on jako wyjątkowe. Tym niemniej z rozkładu jazdy wynika, że właśnie tam odprawianych jest sześć kursów wyjeżdżających z Drzewicy dziennie, a z obserwacji naszej redakcji wynika, że zdarza się również wykorzystywanie tego peronu wówczas, gdy planowo skomunikowanie ma odbyć się przy peronie nr 1.
Peron nieutwardzony, ale z gablotami informacyjnymi Przedstawiciel PKP PLK mówi o regularnie wykonywanych pracach, które mają podnieść komfort korzystania z pociągów w Drzewicy. – W 2019 r. zamontowano dodatkowe gabloty informacyjne. W latach 2017–2018 przeprowadzono naprawę toru nr 1 oraz sieci trakcyjnej i sześciu rozjazdów. W 2020 r. wykonano zaś naprawę toru nr 2 – wylicza. Peron nr 2 pozostał jednak nieutwardzony. Czy są szanse, by wkrótce się to zmieniło?
– W następnych latach planujemy też modernizację peronów – informuje Rafał Wilgusiak. Zastrzega równocześnie, że przeprowadzenie inwestycji jest uzależnione od pozyskania na nią środków finansowych.