Czy w najbliższych latach przeprowadzona zostanie modernizacja odcinka z Łęczycy do Kutna w północnej części województwa łódzkiego? Prace domknęłyby proces remontu ciągu z Łodzi do Kutna, który ma bardzo duże znaczenie dla obsługi aglomeracji łódzkiej. W dalszej kolejności możliwa jest natomiast dobudowa drugiego toru przynajmniej na niektórych fragmentach linii nr 16.
W zeszłym miesiącu informowaliśmy o
istotnych problemach z przepustowością ciągu linii kolejowych nr 15 i 16 Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno, które doprowadziły do przesunięcia terminu startu połączenia Bydgoszcz – Łódź obsługiwanego przez Polregio. Tymczasem w ostatnich latach trasa ta była modernizowana, a prace obejmowały odcinki Łódź Kaliska – Zgierz (linia nr 15) oraz Zgierz – Ozorków i Ozorków – Łęczyca (linia nr 16). Pozwoliło to istotnie skrócić czas przejazdu z Łodzi do węzła w Kutnie, choć dużym utrudnieniem w konstrukcji rozkładów jazdy pozostaje jednotorowy charakter trasy pomiędzy Zgierzem a Kutnem.
Większa przepustowość dzięki przyspieszeniu ruchu
– Obecnie dokonujemy przeglądu sieci kolejowej w celu zidentyfikowania newralgicznych punktów mających wpływ na ruch pociągów, w tym dotyczących zwiększenia przepustowości na poszczególnych liniach kolejowych – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Przypomina też, że powstało już studium wykonalności projektu zakładającego dobudowę drugiego toru wzdłuż linii nr 16, co w praktyce oznaczałoby koniec problemów z przepustowością podstawowej trasy wybiegającej z Łodzi w kierunku północnym. Dalsze prace projektowe i ewentualna budowa są jednak uzależnione od dostępności środków finansowych, a wciąż przedsięwzięcie nie ma zagwarantowanego źródła finansowania.
W krótszej perspektywie czasowej bardziej realne wydaje się natomiast zrealizowanie prac o znacznie mniejszym zakresie. – Mając na względzie bardzo duże znaczenie tej linii dla sieci kolejowej kraju, PKP PLK rozważają w kolejnych latach rewitalizację odcinka Łęczyca – Kutno – stwierdza nasza rozmówczyni. W poprzednich latach ani Polskie Linie Kolejowe, ani resort nie wskazywały na możliwość przeprowadzenia takich robót przed niepewną rozbudową infrastruktury o dodatkowy tor. Wspomniany fragment trasy nie przeszedł w ostatnich latach remontu i znajduje się w stosunkowo gorszym stanie technicznym.
Roboty w zakresie tzw. rewitalizacji miałyby zostać sfinansowane z budżetu państwa. – W ramach inwestycji zakładana jest poprawa parametrów eksploatacyjno-ruchowych oraz zdolności przepustowych dzięki likwidacji istniejącego ograniczenia prędkości do 70 km/godz. – opisuje przedstawicielka MI. Dopuszczalna prędkość ruchu pasażerskiego miałaby zostać podniesiona do 120 lub 160 km/godz.
Racjonalizacja kosztów poprzez skrócenie odcinka dwutorowego
Poza tym według relacji rzeczniczki MI PLK zobowiązały się do przeprowadzenia analiz dotyczących możliwości i zasadności dobudowy drugiego toru na fragmentach linii nr 16, np. pomiędzy Ozorkowem a Łęczycą. Celem ma być poprawa przepustowości przy jednoczesnej racjonalizacji nakładów. Póki co nie wiadomo, która koncepcja zostanie ostatecznie zrealizowana.