Możliwość przejazdu większej liczby pociągów na trasie z Poznania do Piły to podstawowy efekt planowanej budowy drugiego toru i dodatkowego przęsła mostu kolejowego w Obornikach Wielkopolskich. Podróżni zyskają także nowy, dodatkowy peron na stacji. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności, w ramach którego przeprowadzona będzie analiza inwestycji.
Kompleksowa analiza, która zostanie przygotowana w ramach studium wykonalności, określi zakres planowanych prac. Opracowanie warte ok. 400 tys. zł (netto) powstanie dzięki środkom własnym PKP PLK oraz samorządu województwa wielkopolskiego. Dokumentacja będzie gotowa do końca bieżącego roku. Przygotuje ją konsorcjum Infra Centrum Doradztwa wraz z Instytutem Kolejnictwa.
Więcej pociągów na trasie Poznań – PiłaPlanowana inwestycja zakłada budowę drugiego toru wraz z nową siecią trakcyjną na ponad 2 km odcinku między posterunkiem odgałęźnym Oborniki Wielkopolskie Most, a stacją Oborniki Wielkopolskie. Na rzece Warta wybudowane zostanie nowe przęsło mostu kolejowego, które zapewni sprawny, dwutorowy ruch pociągów. Dzięki temu na trasę pomiędzy Poznaniem a Piłą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Podróżni zyskają drugi peron przy nowym torze na przystanku osobowym Oborniki Wielkopolskie Miasto. Jednokrawędziowa platforma będzie mieć 300 m długości i 76 cm wysokości. Ułatwi to korzystanie z pociągów. Wygodę na pozbawionym barier architektonicznych obiekcie zapewnią wiata i czytelne tablice informacyjne. Na przystanku rozważana jest budowa przejścia podziemnego wraz z windą. Inwestycja uwzględni budowę Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego w okolicy przystanku oraz projektowaną przebudowę dworca kolejowego Oborniki Wielkopolskie Miasto.
Wąskie gardło po modernizacji linii Poznań - Piła pozostało– Inwestycja planowana z Krajowego Programu Kolejowego pozwoli nam zlikwidować „wąskie gardło” na linii z Poznania do Piły. Zapewnimy sprawne podróże z nowego, wygodnego peronu i zwiększymy przepustowość. To szczególnie ważne, bo odcinek Poznań Główny – Oborniki Wielkopolskie – Rogoźno został zaplanowany do obsługi w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej – powiedział członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Arnold Bresch.
Rozpoczęcie budowy nowego peronu, mostu i drugiego toru w Obornikach Wielkopolskich planowane jest po 2020 r. Projekt będzie ubiegać się o dofinansowanie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Warto zaznaczyć, że właśnie kończy się modernizacja odcinka linii Poznań - Piła (zakończenie robót zaplanowano na IV kwartał 2019). "Rynek Kolejowy" już dawno wskazywał, że w tej inwestycji
zabrakło uzupełnienia linii o drugi tor.