PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie drugi przetarg na modernizację i elektryfikację odcinka Giżycko – Korsze na linii 38. Trwa już modernizacja odcinka od Ełku do Giżycka.
PLK ogłosiły przetarg na modernizację 50-kilometrowego odcinka linii 38 na odcinku Giżycko – Korsze na Maurach. Podobnie jak odcinek z Giżycka do Ełku, ma on być elektryfikowany i przygotowany do kursowania pociągów pasażerskich prędkością 160 km/h. Takie prace, według zapewnień PKP PLK, pozwolą skrócić podróż z Olsztyna do Ełku o około 50 minut, a czas przejazdu na tym odcinku, dla najszybszych pociągów, ma wynieść poniżej 2 godzin. Stanie się to m.in. dzięki temu, że w Korszach nie będzie konieczności zamiany lokomotywy elektrycznej na spalinową.
– Planowana inwestycja zakłada, że podróżni zyskają dostępniejsze 4 stacje (Sterławki Wielkie, Kętrzyn, Tołkiny i Korsze) i 5 przystanków (Niegocin, Sterławki Małe, Martiany, Nowy Młyn, Linkowo). Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – napisała spółka.
W ramach inwestycji wymienione będą tory na odcinku od stacji Giżycko (bez samej stacji) do Korsz z podniesieniem dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN, z przebudową układów torowych na stacjach dla długości pociągów towarowych 750 m, wraz z wymianą nawierzchni na odcinkach stycznych linii kolejowych nr 353 oraz 259.
Oczywiście wzmocnione będzie podtorze, a elektryfikacja nastąpi od kilometra 151,780 do km 202,600 linii, wraz z odcinkową przebudową sieci trakcyjnej na linii kolejowej nr 353 na odcinku stycznym do realizowanej inwestycji. Inwestycja obejmie urządzenia sterowania ruchem kolejowym („przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym na przekaźnikowe z nakładką komputerową, w tym przebudowę urządzeń zabezpieczających na przejazdach kolejowo-drogowych”). W Sterławkach Wielkich powstanie wiadukt drogowy a w Korszach – LCS. Otwarcie ofert w przetargu zaplanowano na 21 czerwca, ale prace na odcinku gdzie właśnie ogłoszono przetarg, będą mogły się odbyć dopiero po 2023 roku.
Tymczasem od marca 2022 trwają już pierwsze
prace związane z modernizacją i elektryfikacją odcinka Ełk – Giżycko. Mają mieć one finał w I kwartale 2024 roku. Prace rozpoczęły się tu dużo później niż przewidywał pierwotny harmonogram.
Projekt przebudowy linii 38 współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.