Wraz z pociągami interRegio odwołane zostaną także RegioEkspresy z Poznania do Frankfurtu nad Odrą. To już druga likwidacja tych połączeń, która prawdopodobnie tym razem okaże się ostateczna. PR rezygnują bowiem z uruchamiania połączeń komercyjnych, a wielkopolski samorząd nie zamierza dotować tych międzynarodowych kursów.
Nieco w cieniu informacji o likwidacji wszystkich komercyjnych pociągów interRegio pozostaje decyzja wykreślenia z rozkładu jazdy ostatnich kursów kategorii RegioEkspres. Oznacza ona koniec funkcjonowania pociągów „Schmidt” i „Kowalski” łączących Poznań z Frankfurtem nad Odrą. Ten krótki, bo zaledwie roczny epizod z polsko-niemieckiego pogranicza był jednym z najbardziej burzliwych w ostatnich latach w skali kraju.
Choć Wielkopolskę z Frankfurtem łączą składy EIC z Warszawy do Berlina, od kilku lat pojawiały się postulaty uzupełnienia tej oferty tańszymi pociagami o charakterze regionalnym. Zasadność wprowadzenia dodatkowych kursów wskazywana była jeszcze przed zawieszeniem ruchu pociągów osobowych Poznań – Frankfurt w 2012 roku, w ostatnim okresie ich funkcjonowania jedyna para nie kursowała bowiem w dogodnych dla podroży międzynarodowych godzinach. Odpowiedzią na te oczekiwania miało być ogłoszone w maju zeszłego roku uruchomienie od lipca dwóch par połączeń kategorii RegioEkspres.
Pierwszy upadek wraz z końcem dotacji
Atrakcyjniejsze cenowo niż BWE kursy RE ostatecznie pojawiły się w rozkładzie o miesiąc później niż pierwotnie zakładano. Międzynarodowa linia została otwarta 7 sierpnia i funkcjonowała dzięki dotacji Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. To jednak po zaledwie czterech miesiącach wycofało się ze wsparcia dla kursów do Frankfurtu, tłumacząc decyzję zmniejszonymi środkami na utrzymanie sieci połączeń z krajami ościennymi. Przewozy Regionalne zlikwidowały więc 31 grudnia 2014 roku obie pary RE.
Przewoźnik jeszcze przed zawieszeniem połączeń deklarował, że będzie dążył do możliwie szybkiego przywrócenia ruchu, i że liczy w tej kwestii na wsparcie samorządów. Choć wielkopolski urząd marszałkowski angażował się wcześniej w uruchomienie linii, nie zaangażował się finansowo we wznowienie ruchu. PR i operator po stronie niemieckiej – DB Regio – zdecydowały się jednak na częściowy powrót do obsługi trasy i 6 lutego przywróciły kursowanie obu zawieszonych miesiąc wcześniej par. Połączenie utraciło jednak charakter codzienny – pociągi kursują od tej pory tylko w weekendy od piątku do poniedziałkowego poranka.
UMWW nadal nie zamierza dotować kursów do Niemiec
Przewozom Regionalnym nie udało się od tamtego czasu pozyskać zewnętrznego źrodła finansowania, w wyniku czego po roku przerywanej obecności w rozkładzie jazdy wielkopolskie RegioEkspresy zostaną z niego wykreślone wraz z końcem miesiąca. – Od 1 sierpnia zostanie wstrzymana sprzedaż biletów na te pociągi po 31 sierpnia – poinformował w ostatnim dniu lipca przewoźnik.
Wiemy już, że likwidowane połączenia o charakterze komercyjnym nie zostaną zastąpione innymi, kursującymi już przy wsparciu samorządu ani w formie wydłużenia istniejących kursów, ani uruchomienia nowych. – Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego nie przewiduje uruchamiania w rozkładzie jazdy 2014/15 dodatkowych połączeń kolejowych w zamian za pociągi RegioEkspress relacji Poznań – Frankfurt nad Odrą – Poznań – poinformował nas bowiem Jerzy Kriger, dyrektor departamentu transportu UMWW.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.