Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Druga tarcza TBM do budowy tunelu Męcina – Mordarka już w Polsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
04-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/ZMPG

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Druga tarcza TBM do budowy tunelu Męcina – Mordarka już w Polsce
wiz. PKP Polskie Linie Kolejowe
Już wkrótce na linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz powstanie 3750-metrowy tunel. Do jego wybudowania posłużą dwie tarcze TBM. Pierwsza dotarła do Polski w ubiegłym roku, zaś druga została właśnie rozładowana w porcie morskim w Gdańsku, co zajęło aż trzy dni. To jednak dopiero początek złożonej operacji logistycznej.

Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Mszana Dolna / Tymbark wraz z modernizacją linii kolejowej nr 104 to jedno z największych przedsięwzięć inwestycyjnych w obszarze infrastruktury transportowej w Polsce. W ramach projektu o wartości 12 mld zł powstanie ciąg linii kolejowych o wysokim standardzie, umożliwiający skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza do ok. 60 minut, zaś z Krakowa do Zakopanego – do ok. 90-100 minut. Z racji przebiegu w terenach podgórskich budowa nowej trasy, jak również modernizacja istniejącej z korektą przebiegu na wielu fragmentach, będzie bardzo dużym wyzwaniem inżynierskim.

W przypadku linii kolejowej nr 104 zaplanowano budowę nowego przebiegu w tunelu o długości 3750 metrów na odcinku Męcina – Mordarka. Drążenie tunelu rozpocznie się już wkrótce. Do tego czasu na miejsce inwestycji będzie musiała zostać dostarczona kolejna tarcza TBM, której elementy zostały dziś rozładowane w porcie morskim w Gdańsku (przypomnijmy, że pierwsze urządzenie zostało dostarczone w ubiegłym roku). Operacja trwała aż trzy dni, ale to dopiero początek znacznie bardziej złożonego zadania – rozładowane elementy ważą łącznie 2534 tony i będą musiały zostać dostarczone na miejsce inwestycji 30 samochodami ciężarowymi. Samo drążenie ma potrwać kilkanaście miesięcy.

Dostarczona właśnie tarcza TBM posłuży do budowy tunelu właściwego, natomiast maszyna, która dotarła do Polski w ubiegłym roku, jest znacznie mniejsza – waży 600 ton i będzie wykorzystywana do drążenia tunelu ewakuacyjnego. Drążenie tuneli tarczami TBM będzie odbywać się przy jednoczesnym zabudowywaniu żelbetem. Średnica tarczy drążącej tunel właściwy wynosi ok. 10 metrów, natomiast w przypadku tarczy do drążenia tunelu ewakuacyjnego - ok. 4 metry. Zakłada się, że dziennie powstawać będzie 10-15 metrów tunelu (wraz z obudową). Koszt wykonania samego tunelu szacuje się na 750 mln zł, choć będzie do przedsięwzięcie realizowane w ramach umowy na modernizację 12,5-kilometrowego fragmentu Limanowa – Klęczany o wartości 1,9 mld zł.

Tunel pomiędzy Męciną a Mordarką będzie jednym z najdłuższych w Polsce, choć na wspomnianej nowej linii kolejowej, realizowanej w ramach tego samego przedsięwzięcia, powstanie jeszcze dłuższy, bo 3820-metrowy – w sąsiedztwie miejscowości Stróża koło Dobrej. Łącznie w ramach projektu powstanie aż 13 tuneli, a także 11 mostów i wiaduktów. Pociągi pasażerskie na nowych i zmodernizowanych fragmentach będą mogły rozpędzić się nawet do 160 km/h. Całe przedsięwzięcie będzie miało ogromne znaczenie zarówno w kontekście ruchu regionalnego, jak i dalekobieżnego. Będzie to także pierwsza nowa linia kolejowa w Polsce od czasów wybudowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5