Jest druga próba wysłania piętrowych wagonów Bombardiera na naprawę główną (P5). Koleje Mazowieckie mają w swoim taborze 37 takich wagonów, w tym pojazdy z pulpitami sterowniczymi.
Twindexxy w Kolejach Mazowieckich zaczęły jeździć w 2008. Dzięki nim Koleje Mazowieckie, po zakupie lokomotyw Traxx, zaczęły uruchamiać pierwsze w kraju pociągi push-pull. Od września do maja piętrowe pociągi kursują na najbardziej obciążonych i przyspieszonych liniach na Mazowszu, a latem dodatkowo, kursują do Trójmiasta i Ustki w ramach pociągów Słoneczny i Słoneczny Bis.
Wagony mają obecnie 15 lat i należy wykonać ich naprawę główną, czyli P5. Po takiej naprawie pojazdy są w zasadzie jak nowe, ponieważ rozbierane są aż do szkieletu, wymienia się w nich wszystkie kluczowe elementy, lifting przechodzi też przestrzeń pasażerska. Czasami jest to też okazja do unowocześnienia pojazdów, np. poprzez doposażenie ich o nowocześniejszą informację pasażerską.
Przetarg na P5 37 wagonów Bombardiera miał już miejsce
na przełomie 2022 i 202 roku, jednak kosztorys Kolei Mazowieckich nie przewidywał, że kosztować to będzie tak dużo i zrezygnowano z wyłonienia wykonawcy prac.
Dlatego obecnie przetarg jest powtórzony. W ogłoszeniu czytamy, że „przedmiotem zamówienia jest wykonanie napraw w poziomie utrzymania P5 26 piętrowych wagonów środkowych serii Bpz i 11 piętrowych wagonów sterowniczych serii ABpbdzf wyprodukowanych przez Bombardier Transportation GmbH wraz z pracami dodatkowymi, dostawą kół monoblokowych oraz ich wymianą”. Kryterium wyboru oferty w 85% jest cena, w 5% okres udzielonej gwarancji, w kolejnych 5% termin wykonania naprawy P5 każdego wagonu piętrowego wraz z pracami dodatkowymi, dostawą kół monoblokowych oraz ich wymianą, ostatnie 5% to okres udzielonej gwarancji jakości.
Wszystkie wagony muszą przejść naprawy w czasie 33 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. Jednocześnie wyłączonych z eksploatacji będzie maksymalnie 6 wagonów. Oferty można składać do 8 marca 2023.