Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Druga linia metra w sześć lat?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-05-2004
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP, 29 maja 2004

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Druga linia metra w sześć lat?
Druga linia metra, która połączyłaby Jelonki i Bródno w Warszawie, może powstać w ciągu sześciu lat - przekonują przedstawiciele stołecznego metra.

Planowana druga linia metra miałaby 20 kilometrów długości. Pierwsza stacja "Chrzanów" znajdowałaby się przy ul. Szeligowskiej na Jelonkach, a ostatnia - "Rembielińska" przy ulicy Rembielińskiej na Bródnie. Czas dojazdu z Woli do Centrum wynosiłby 10 minut, zaś z Bródna do Centrum - 15 minut.
"W związku z kończącą się budową pierwszej linii powstał festiwal pomysłów
- co zamiast drugiej linii metra. To błędna polityka. Druga linia może powstać tanio i w ciągu kilku lat, a nie, jak się straszy, w ciągu dwudziestu" - powiedział PAP rzecznik Metra Warszawskiego Michał Wrzosek.
Przedstawiciele metra przekonują, że druga linia metra to inwestycja, która zagwarantuje szybkie, tanie, ekologiczne i bezpieczne połączenia komunikacyjne mieszkańcom Jelonek, Bemowa, Włoch, Woli, Centrum, Pragi Północ, Targówka, Zacisza, Bródna i Białołęki.
"Podany przez nas termin zakończenia budowy drugiej linii za sześć lat jest pesymistycznym założeniem, uwzględniającym m.in. możliwe trudności z uzyskaniem pozwoleń na budowę. Optymistyczny wariant wynosiłby cztery lata" - podkreślił Wrzosek.
Dodał, że druga i trzecia linia metra powstawałaby jako uzupełnienie kolei podmiejskiej, a stacje metra zostały tak zaplanowane, by łączyły się z miejscami, gdzie dojeżdża kolej podmiejska. "Wiele osób pracujących w stolicy mogłoby podróżować bezpiecznie i szybko bez potrzeby dojeżdżania własnym samochodem" - wyjaśnił Wrzosek.
"Metro Warszawskie jest wykonawcą tuneli i stacji. Strategia dotycząca zakupu maszyn leży po stronie miasta. Najniższe koszty budowy osiągnęli Hiszpanie, budując metro w Madrycie. Chcemy, aby stołeczni radni zapoznali się z zastosowaną przez nich metodą" - powiedział Wrzosek.
Metoda wykorzystana w Madrycie pozwoliła wybudować w ciągu pięciu lat 56 kilometrów linii metra i 37 stacji za 1,7 mld dolarów. Zastosowano tam tarcze wiertnicze, służące m.in do drążenia tuneli w górach na potrzeby budowy dróg. Tarcze tego typu muszą pracować głębiej, około 30 metrów zamiast 10-15 metrów pod ziemią, ale dzięki temu mogą pracować z prędkością około 30-40 metrów na dobę. W ciągu roku tą metodą powstaje około 15 km tunelu. Jedna tarcza drąży tunel, w którym mieszczą się dwa tory pociągów.
Dodatkowym atutem tej metody jest możliwość budowania stacji pod ziemią, a z powierzchni
- wykonywania tylko wejścia, dzięki czemu metoda jest mało kłopotliwa dla mieszkańców miasta.
Zdaniem przedstawicieli metra, istnieje szansa na pokrycie części kosztów inwestycji z budżetu wspólnotowego Unii Europejskiej. Koszt własny budowy drugiej linii wyniósłby wówczas - ich zdaniem - 700 milionów euro. Z szacunków metra wynika, że jeśli budowa całej II linii trwałaby osiem lat, oznaczałoby to wkład własny rzędu 87 milionów euro rocznie, czyli około 430 milionów zł.
Obecnie na rozbudowę metra przeznaczanych jest rocznie 2,5 proc. budżetu stolicy. Razem z dotacją budżetu centralnego budżet inwestycyjny metra wynosi 288 milionów zł.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5