Siedem ofert wpłynęło w przetargu na bardzo ważną inwestycję w GOP - dobudowę dodatkowych torów dla pociągów aglomeracyjnych z Sosnowca do Katowic. Znacznie przekraczają one kosztorys PKP PLK.
Na początku roku PKP PLK ogłosiła kilka dużych przetargów, które
zamierza realizować w ramach programu CEF- po ewentualnym wygraniu konkursu. Jednym z najważniejszych jest projekt dla odcinka magistrali E65 od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych (LOT A1), gdzie mają zostać dobudowane dwa tory dla ruchu aglomeracyjnego.
PLK zapowiada tu dwa nowe przystanki Sosnowiec Środula (ul. Chemiczna), Katowice Morawa (ul. Morawa) oraz przebudowę peronów na stacji Sosnowiec Główny oraz przystanku Katowice Szopienice Płd. Na około 4 km odcinku między stacją Sosnowcem Głównym a stacją Będzin Miasto zbudowany zostanie nowy przystanek Sosnowiec Środula. Stacja Będzin obsługująca głównie przewozy towarowe, ma zostać przebudowana i dostosowana do przewozu pociągów z ładunkami.
Ogłoszone w styczniu postępowanie spotkało się z dużym zainteresowaniem wykonawców; zamawiający odpowiadał na szereg pytań, dziewięciokrotnie zmieniał ogłoszenie o zamówieniu a aż 24 razy - specyfikację zamówienia. W końcu udało się zebrać oferty od wykonawców. Wpłynęło ich siedem.
Najniższą złożyła spółka ZUE. Opiewa ona na 1,42 mld zł brutto za zakres podstawowy i 1,56 mld zł z uwzględnieniem opcji. Najdroższa oferta, ze Strabagu, przekracza wartością 2 mld złotych. To znacznie więcej, niż zakładała PKP PLK - kosztorys inwestora opiewa na 979 939 191,91 złotych brutto, a wartość zgłoszonego do CEF projektu opiewała na 0,8 mld zł. Warto jednak pamiętać, że ceny mogą spaść podczas
dogrywki w postaci aukcji elektronicznej.