Partnerzy serwisu:
Biznes

Droga oferta PKP Cargo w dużym przetargu na przewozy węgla kamiennego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
24-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-01-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Droga oferta PKP Cargo w dużym przetargu na przewozy węgla kamiennego
fot. PKP Cargo, mat. pras.
Enea Elektrownia Połaniec otworzyła oferty w przetargu na przewozy nawet 1,6 mln ton węgla kamiennego z KWK Bogdanka. Najdroższą z nich złożyło PKP Cargo. Nie przesądza to o przekreślenie szans przewoźnika na realizację kontraktu – o wyborze najkorzystniejszej oferty zadecyduje aukcja elektroniczna.

Relatywnie wysoki udział transportu kolejowego w śródlądowych przewozach towarowych ogółem w Polsce wynika w dużej mierze z wciąż bardzo dużych przewozów węgla kamiennego, który pozostaje podstawowym surowcem w elektroenergetyce i ciepłownictwie. Choć za sprawą przyspieszającej transformacji energetycznej jego znaczenie w ciągu najbliższych kilkunastu lat radykalnie spadnie, jego przewozy wciąż są bardzo atrakcyjnym źródłem przychodów dla przewoźników. Przewozy towarów masowych, takich jak węgiel kamienny, nie są tak złożone, jak choćby przewozy intermodalne, czy przewozy towarów niebezpiecznych.

Ponadto znaczenie czasu przejazdu i punktualności w ich przypadku jest stosunkowo niewielkie, zwłaszcza z uwagi na brak realnych alternatyw – transport drogowy jest znacznie mniej efektywny ekonomicznie w zakresie przewozów masowych. Kolejowi przewoźnicy towarowi powinni wprawdzie dążyć do dywersyfikacji struktury przychodów, rozwijając przewozy perspektywicznych grup towarów. Jednocześnie w przypadku przewoźników, którzy posiadają odpowiednie zasoby, racjonalne wydaje się utrzymanie wysokich przewozów węgla kamiennego.

Do takich podmiotów na rynku z pewnością należy zaliczyć PKP Cargo, które obecnie wciąż przechodzi przez trudny proces restrukturyzacji, choć zakończono już jego kluczowy i szczególnie bolesny element w postaci zwolnień grupowych, które objęły łącznie ponad 3,5 tys. osób zatrudnionych dotychczas w spółce. Wiele wskazuje na to, że narodowy przewoźnik może mieć poważny problem ze zdobyciem kontraktu na realizację przewozów nawet 1,6 mln ton węgla kamiennego z kopalni węgla kamiennego Bogdanka na Lubelszczyźnie do Elektrowni Połaniec w województwie świętokrzyskim.

Przypomnijmy, że przetarg dotyczy realizacji przewozów przez okres 24 miesięcy, począwszy od dnia 1 kwietnia bieżącego roku. Został on podzielony na dwa zadania, każde dotyczące realizacji przewozów nawet 800 tys. ton “czarnego złota”. Zamawiający zastrzegł możliwość ograniczenia ilości węgla energetycznego przeznaczonego do przewozu do 640 tys. ton w ramach każdego zadania. Ewentualne decyzje w tym zakresie mają być uwarunkowane m.in. parametrami jakościowymi surowca, wpływającymi na jego realną wartość opałową, oraz zapotrzebowaniem odbiorców na energię elektryczną. Realizacja przewozów będzie mogła także zostać skrócona w przypadku wcześniejszego wyczerpania ilości surowca objętego kontraktem.

W przetargu na realizację przewozów ogłoszonym przez spółkę Enea Elektrownia połaniec (jej właściciel, poznańska Enea, posiada również większościowy pakietu udziałów w spółce Lubelski Węgiel “Bogdanka”) najtańszą ofertę złożyła bowiem spółka Freightliner PL, która oczekuje za realizację zadania tylko 27,5 mln zł. Na bardzo zbliżoną kwotę w okolicach 34,5 mln zł wyceniły swoje oferty CD Cargo Poland oraz DB Cargo Polska. Z kolei PKP Cargo zaoferowało przewozy za ponad 37 mln zł. Oznacza to, że narodowy przewoźnik nie jest w tym momencie faworytem w przetargu.

Trzeba jednak podkreślić, że o ostatecznym wyborze wykonawcy przesądzi aukcja elektroniczna. Choć pozycja Freightliner PL wydaje się mocna, także w poprzednim ogłoszonym przez Eneę Elektrownię Połaniec przetargu PKP Cargo złożyło początkowo najdroższą ofertę, a następnie po aukcji elektronicznej zdobyło zamówienie od spółki. Warto także dodać, że oprócz ceny w ujęciu brutto zamawiający przewidział także kryterium pozacenowe o 12-procentowej wadze w postaci masy przesyłki pociągowej.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Tabor i technika

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Mikołaj Kobryński 24 stycznia 2025

TVN24: PKP Cargo nie wyrabia się z przewozami węgla

Infrastruktura

TVN24: PKP Cargo nie wyrabia się z przewozami węgla

r Roman Czubiński 15 listopada 2022

Import węgla zapchał dostęp do Portu Gdańsk

Biznes

Import węgla zapchał dostęp do Portu Gdańsk

Jakub Madrjas 09 września 2022

Niemcy przyjęli priorytet dla pociągów z węglem. Dlaczego?

Infrastruktura

PGE: Duże umowy na przewóz węgla koleją

Biznes

PGE: Duże umowy na przewóz węgla koleją

Roman Czubiński 10 stycznia 2022

Czy uda się usprawnić przewozy węgla i kruszyw?

Biznes

Zobacz również:

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Tabor i technika

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Mikołaj Kobryński 24 stycznia 2025

TVN24: PKP Cargo nie wyrabia się z przewozami węgla

Infrastruktura

TVN24: PKP Cargo nie wyrabia się z przewozami węgla

r Roman Czubiński 15 listopada 2022

Import węgla zapchał dostęp do Portu Gdańsk

Biznes

Import węgla zapchał dostęp do Portu Gdańsk

Jakub Madrjas 09 września 2022

Niemcy przyjęli priorytet dla pociągów z węglem. Dlaczego?

Infrastruktura

PGE: Duże umowy na przewóz węgla koleją

Biznes

PGE: Duże umowy na przewóz węgla koleją

Roman Czubiński 10 stycznia 2022

Czy uda się usprawnić przewozy węgla i kruszyw?

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5